اجرای طرح ساماندهی دستفروشان در آستانه سال تحصیلی

 هر سال و در آستانه بازگشایی مدارس، درست زمانی که خانواده ها در تب و تاب خرید اقلام مورد نیاز برای آغاز سال تحصیلی فرزندان خود هستند، بازار دستفروشان نیز داغ می شود.

در بسیاری از مواقع دیده شده که به دلیل تفاوت قیمت کالاهای عرضه شده از سوی دستفروشان در مقایسه با کالای مشابه در مغازه ها، خانواده ها ترجیح می دهند اقلام مورد نیاز خود را از دست فروشان خریداری کنند. 
در روزهای پایانی شهریور ماه و درست زمانی که خانواده برای خرید برخی اقلام نظیر کیف، کفش، لوازم التحریر و ... اقدام می کنند به حجم ترافیک نیز افزوده می شود.  

بدون شک ساماندهی نشدن دست فروشان در بسیاری از مواقع به ترافیک زمان بازگشایی مدارس می افزاید و یکی از خواسته های شهروندان نیز ساماندهی حداکثری دست فروشان برای خرید آسان تر آنها بوده است.

ابوالقاسم چیذری، مدیرعامل شهربان شهرداری تهران در رابطه با برنامه های شهرداری برای ساماندهی دست فروشان و اقدامات صورت گرفته به منظور جلوگیری از افزایش ترافیک در روزهای پایانی شهریور ماه می گوید: در آستانه بازگشایی مدارس و در شرایطی که افزایش حجم ترافیک را شاهد خواهیم بود به گونه ای برنامه ریزی کرده ایم که دستفروشان ساماندهی شوند.

وی می افزاید: در همین راستا، از ۲۰ شهریور تا ۵ مهر ۹۶ طرح ساماندهی دستفروشان را خواهیم داشت و فروشندگان کالاهای مورد نیاز خانواده ها در روز بازارها و‌ شب بازارهای تعیین شده اقدام به فروش کالا می کنند. 
مدیرعامل شهربان شهرداری تهران از تعیین 20 نقطه برای فعالیت دستفروشان در آستانه بازگشایی مدارس خبر می دهد و می گوید: ۲۰ نقطه برای ساماندهی دستفروشان تعیین شده است و امیدوار هستیم با این ساماندهی موقت تا حدودی سبب کاهش ترافیک در شهر تهران شویم.

از روز دوشنبه، 20 شهریور ماه در 20 نقطه پر تردد پایتخت روز بازار و شب بازارهایی به راه افتاده اند تا از این طریق دست فروشان ساماندهی شده و خانواده ها نیز از محل هایی که برای خرید از دست فروشان در نظر گرفته شده، مطلع شوند.

ساعت فعالیت روز بازارها در این طرح از ساعت 9 تا 20 است و شب بازارها نیز از ساعت 20 تا 24 فعالیت دارند. 
نقاط تعیین شده جهت فعالیت دست فروشان بیشتر همان نقاطی هستند که دست فروشان پیش تر استقبال زیادی برای دست فروشی در آن مناطق داشته اند.

نقاط تعیین شده شامل مناطق شمالی، جنوبی، شرقی و غربی پایتخت است و این طور نیست که فعالیت دست فروشان تنها به یک محدوده از شهر تهران محدود شود.

در شرایطی که شهرداری تهران برای ساماندهی دست فروشان طرح ویژه ای را اجرایی کرده است، تاکید شده که در صورت فعالیت افراد در قالب دستفروشی، خارج از نقاط تعیین شده با متخلفان برخورد خواهد شد.

لیست نقاط ساماندهی شده موقت برای دستفروشان به شرح ذیل است:

بازار داغ دست‌فروشان در آستانه بازگشایی مدارس/ تعیین ۲۰ نقطه برای خرید آسان خانواده‌ها