لزوم اقتصادی کردن حوزه زیست فناوری

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه زیست فناوری اظهار کرد: امروزه فناوری‌های زیستی در حوزه علم و فناوری فقط تاثیرگذار نیست بلکه در حوزه اشتغال و مبارزه با فقر نیز تاثیرات مثبت دارد.

وی با بیان اینکه بیوتکنولوژی تالیف حوزه زیست محیطی و فناوری است تا برای توزیع مواد و فرآورده‌ها مورد استفاده قرار بگیرد،افزود: بیوتکنولوژی جزء هفت رشته کلیدی جهان به شمار می‌رود، امروزه کشورهای در حال توسعه به دنبال ارتقاء مسائل بیوتکنولوژی هستند و ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه در زمینه زیست فناوری فعالیت دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در کشور در حوزه زیست فناوری با آن مواجه هستیم مشکل بحران آب و فرسایش خاک و همچنین مصرف بالای مردم است، ادامه داد: خوشبختانه از ظرفیت نیروی انسانی خوبی برخوردار هستیم و با سیاست‌گذاری مناسب می‌توانیم جایگاه خود را در جهان ارتقا بدهیم.

ربیعی بیان کرد: ما می‌توانیم در زمینه زیست فناوری با توجه به نیاز کشور و با سیاست‌گذاری‌ها و پژوهش‌ها ظرفیت اشتغال و gdp (تولید ناخالص داخلی) را افزایش بدهیم.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی با افزایش بهره‌وری می‌توان درآمد را افزایش داد و به دنبال آن فقر را کاهش داد، ادامه داد: با توجه به بحران آب، می‌توان از گیاهانی که مقاوم در برابر آب هستند برای پرورش استفاده کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه مصرف داخلی در کشور بالا است و با بحران آب مواجه هستیم اما با توجه به دانشی که داریم می‌توانیم با سیاست‌گذاری درست از این موضوع فرصت هایی را ایجاد کنیم.

ربیعی ادامه داد: در بخش کشاورزی نوین با استفاده از بیوتکنولوژی در این بخش می‌توانیم اشتغال را افزایش بدهیم چرا که من معتقد هستم متادولوژی پژوهش در کشور نیاز به تغییراتی دارد و متخصص زیست فناوری باید روش‌های جدیدی پژوهش و تحقیق کنند، این در حالی است که در حوزه پژوهش به اندازه حوزه زیست فناوری رشد آنچنانی حاصل نشده است.

ربیعی بیان کرد: باید با ارتقاء حوزه زیست فناوری و سیاست‌گذاری، به ده کشور برتر جهان برسیم و از جایگاه چهاردهم به جایگاه بهتری دست پیدا کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اقتصادی کردن حوزه زیست فناوری گفت: حوزه زیست فناوری حاصل اتصال بین رشته‌ای بوده است،ما در حال حاضر با پژوهش باید به دنبال مشتری باشیم چرا که در سال‌های اول باید پایه‌های تحقیق و پژوهش را تقویت می‌کردیم اما این کار را انجام ندادیم.

وی بیان کرد: اگر می‌خواهیم رشد خوبی در حوزه زیست محیطی داشته باشیم باید به سوی تقاضا و مشتری‌مداری برویم، این نمایشگاه فرصتی است تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند مشتریان خود را پیدا کنند، همچنین با کمک وزارت‌خانه‌ها باید زمینه تقاضا را ایجاد کنیم و به بازارهای بزرگ بین المللی متصل شویم.

ربیعی با بیان اینکه معاونت فناوری در دولت یازدهم همیشه در حوزه فناوری پیشگام بوده است، افزود: علم و فناوری در اولویت‌ برنامه‌های دولت است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:3600 شرکت‌ دانش‌بنیان در کل کشور داریم همچنین 6000 شرکت دانش‌بنیان در حال بررسی است.

وی با اشاره به اینکه حوزه زیست فناوری یک نوآوری بوده، افزود: اگر بخواهیم دنبال کسب و کار باشیم، علاوه بر حمایت های مجموعه‌های ذیربط باید مالکیت‌های معنوی داشته باشیم، همچنین نانو تکنولوژی فرهنگ نیز باید ارتقا یابد، چرا که هدف از ارتقا فرهنگ نانو تکنولوژی تاثیرگذاری آن در فناوری جدید و بهبود زندگی مردم است.

ربیعی گفت: در این نمایشگاه شرکت‌کنندگان می‌توانند دستاوردهای خود را به معرض دید عموم قرار دهند.