ایران رتبه 98ام در جذب گردشگر خارجی/ ارز آوری 1200دلاری هر گردشگر خارجی به کشور

 ساسان نایب از فعالان عرصه گردشگری الکترونیک در ابتدای نشست خبری نشست گردشگری الکترونیک چشم‌اندازها، زیرساخت‌ها و دغدغه‌ها گفت: در چند سال اخیر صنعت گردشگری جای خود را به گردشگری الکترونیک داده است.

وی که از موسسان شرکت FLIGHTIO (سامانه  رزرو و خرید آنلاین بلیت سفر) به شمار می رود ، افزود : رتبه صنعت گردشگری الکترونیک در گردشگری دنیا 85 درصد است که این موضوع در ایران 15 درصد است اما در دو سال اخیر یعنی از ابتدای تاسیس این شرکت رشد قابل توجهی پیدا کرده ؛ به طوری که در سال 94 صنعت گردشگری الکترونیک در ایران از 2 درصد به 4 درصد رسیده و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به 20 درصد افزایش یابد.

وی گفت: ایران در بین 150 کشور در حال جذب گردشگر، رتبه 98 ام را داراست که البته این رتبه در بخش گردشگران ورودی به دست آمده است.

92 درصد گردشگران در ایران، داخلی هستند 
نایب تصریح کرد: 8 درصد از تعداد کل گردشگران در ایران ، گردشگران خارجی هستند که به ایران می‌آیند و ارزآوری آنها برای کشورمان بسیار اهمیت دارد اما متأسفانه 92 درصد از گردشگران از ایران خارج می‌شوند. 

این فعال صنعت گردشگری الکترونیک در ادامه به مقایسه صنعت گردشگری در ایران و ترکیه پرداخت و گفت : 60 درصد میزان درآمد گردشگری در ترکیه مربوط به گردشگران خارجی است و تنها 40 درصد درآمد آنها از طریق گردشگری داخلی به دست می‌آید.

وی افزود : اتاق بازرگانی ایران اخیراً اعلام کرده که 2 درصد از اشتغال‌زایی در ایران مرتبط با صنعت گردشگری است اما این رقم در ترکیه 2.5 برابر است.

نایب تصریح کرد: برخی شرکت‌های گردشگری از جمله شرکت فلایتو در زمینه ارائه محصولات گردشگری الکترونیک ایفای نقش کرده و می‌کوشند این میزان را با تولید محتوا و پوشش دهی خدمات سفر بیشتر کرده و با کمک فرهنگ‌سازی ایجاد شده رشد قابل توجهی را به وجود آورند.

موسس این شرکت فعال در گردشگری الکترونیک، افزود: شرکت فلایتیو در حال حاضر 150 نفر مشغول به کار دارد که این تعداد در سال 94 فقط 5 نفر بود که نشان‌دهنده افزایش اشتغال‌زایی در این شرکت است و نیز میانگین سنی افرادی که در این شرکت فعال هستند 27 سال است. 

نایب،  آموزش را یکی از فعالیت های مهم صنعت گردشگری الکترونیک دانست و افزود : چه اساتید داخلی و بین‌المللی می‌توانند در این زمینه با ارائه نظرات مختلف و تدوین چشم‌انداز مطلوب در این صنعت به ایران کمک کنند. 

وی گفت: در حال حاضر 6 هزار شرکت گردشگری در صنعت گردشگری ایران فعالیت می‌کنند که از این تعداد 4 هزار شرکت فقط در تهران دایر هستند. 
این فعال صنعت گردشگری الکترونیک با بیان اینکه 10 درصد از شرکت‌های فعال گردشگری در تهران خدمات آنلاین ارائه می‌کنند، گفت: صنعت گردشگری آنلاین با سرعت بسیار زیادی در حال رشد است.

نایب خاطرنشان کرد: درآمد اصلی صنعت گردشگری در ورود گردشگر به ایران است.

وی با بیان اینکه استفاده از ابزارهای مناسب و اطلاع‌رسانی مطلوب در سفر گردشگران به مقصد می‌توانند منجر به توسعه صنعت گردشگری شوند، افزود: گردشگری الکترونیک در این زمینه می‌تواند کمک حال باشد که مسافر خارجی در زمینه خدمات‌گیری دارای اولویت ویژه‌ای است. 

این فعال صنعت گردشگری الکترونیک گفت: مسافران و گردشگران خارجی و حتی ایرانی از طریق سیستم‌های آنلاین در صنعت گردشگری الکترونیک می‌توانند به سایت‌های مسافرتی معتبر سر زده و خدمات مختلف را دریافت کنند و این امر در تمامی لحظات و حتی روزهای تعطیل امکانپذیر است.
نایب گفت: دولت باید برای تسهیل قوانین در جذب گردشگر اقدامات اساسی انجام دهد؛ محصولات و شرکت هایی برای ارائه و عرضه خدمات بین‌المللی در صنعت گردشگری الکترونیک در ایران ایجاد شده اما به یکباره و بعد از ارائه این خدمات قوانین جدید تصویب می‌شود.

وی گفت: هر مسافر خارجی به طور میانگین 1200 دلار ارزآوری برای جمهوری اسلامی ایران دارد. این در حالی است که در سال گذشته بیش از یک میلیون مسافر خارجی تنها توسط سامانه رزرو و خرید آنلاین بلیت فلایتیو جابجا شده است.

نایب تصریح کرد : این شرکت با ارائه خدمات گردشگری الکترونیک   توانسته رتبه نخست ایران در فروش پروازهای بین المللی و رتبه اول تا سوم در حمل و نقل ریلی و پروازهای داخلی را از آن خود کند.