به گزارش مشرق، افراد بی شماری هستند که از مشکل چاقی رنج میبرند و همیشه به دنبال یافتن راهی برای جلوگیری از این بیماری و کاهش وزن هستند. گاهی این جاقی بدون اینکه در کنترل شما باشد رشد میکند و تقریبا شما در کنترل وضع آن نقشی ندارید.

*افسردگی:

اگر شما افسرده هستید و از داروهای ضد افسردگی نیز استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که این قرص ها میتوانند بسیار به شما آسیب برسانند. این قرص ها باعثمیشوند تا وزن شما در حدود ۲ تا ۷ کیلو افزایش یابد و این امر تقریبا از دست شما خارج است. این چاقی ممکن است در یک مدت کوتاه ایجاد نشود بدین معنی که این فرآیند در طی چند سال رخ می دهد.

اگر شما از قرص های ضد افسردگی استفاده نکنید باز دچار چاقی میشوید. طبق تحقیقات به عمل آمده در سال ۲۰۱۰ افرادی که احساس تنهایی، افسرگی و ناراحتی می کنند به راحتی و با سرعت بیشتری چاق میشوند. این افراد ممکن است برای اینکه شادابی خود را بدست آورند اقدام به خوردن غذاهای چرب و یا ورزش خود را ترک میکنند.



چه کار کنیم:

از آن جا که دست کشیدن از خوردن قرص ها میتواند باعثبروز مشکلاتی بشود پس بهتر است در این زمینه به راهنمایی های دکتر خود توجه داشته باشید. شما میتوانید با دوستان خود برنامه های ورزشی تنظیم کنید زیرا این کار هم باعثمیشود تا از افسردگی دوری کنید و همچنین به وزن و بدن خود نیز رسیدگی کرده اید.

*گوارش آرام:

یکی از موارد بسیار مهم در مورد اینکه شما بدون هیچ کنترلی چاق میشوید سیستم گوارش بدن شما است. هنگامی که شما غذایی را میخورید، به طور طبیعی باید پس از یک یا چند ساعت به دستشویی بروید. رفتن به دستشویی یک یا دو بار در روز، یک حد نرمال است.

اگر شما دچار مشکلات مزاجی هستید بهتر است به دکتر مراجعه کنید زیرا نه تنها باعثافزایش وزن بلکه مشکلات دیگری نیز ایجاد خواهد کرد.

چه کنیم:

غیر از اینکه در شرایط سخت باید به دکتر مراجعه کنید شما میتوانید تغییراتی در رژیم غذایی خود نیز ایجاد کنید. استفاده از موادی که حاوی فیبر هستند میتواند بسیار به شما کمک کند.

*کمبود مواد مغذی:

کمبود منیزیم و ویتامین دی و آهن در بدن شما میتواند باعثایجاد مشکلاتی بشود. یکی از این مشکلات تغییراتی درمیزان متابولیسم بدن میباشد و همچنین از اینکه در یک مسیر درست سلامتی قدم بردارید جلوگیری میکند. شما ممکن است که این کمبود انرژی را که از تغییرات متابولیسم حاصل شده است را با خوردن شیرینی جات و یا کافئین جبران کنید که به صورت غیر مستقیم چاق نیز میشوید.



چه کنیم:

این کمبود ویتامین ها را باید از راه درست تامین کنید. شما خیلی راحت میتوانید با استفاده از گوشت قرمز میزان منیزیم خود را بالا ببرید و همچنین به راحتی میتوانید با قدم زدن زیر آفتاب ویتامین دی جذب کنید. پس نیازی به خوردن مواد شیرین و مضر نیست.

*پیر شده اید:

یکی از دلایل مهم افزایش ناخودآگاه وزن همان افزایش سن است. شما به تدریج که پیرتر می شوید میزان کالری ای که بدنتان میسوزاند نیز کم می شود. در این سنین به علت آن که متابولیسم بدنتان کاهش می یابد باید کمتر غذا بخورید و بیشتر ورزش کنید.



چه کنیم:

به یاد داشته باشید که میزان کالری مورد نیاز بدن در سنین متفاوت به یک اندازه نیست و شما باید در نظر داشته باشید که بهتر است در سنین بالا ازغذاهایی با چربی کمتر و انرژی بیشتر استفاده کنید.