فوت روزانه 43 نفر در حوادث رانندگی

سردار تقی مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در همایش یادبود قربانیان حوادث رانندگی که امروز(پنج شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: در هفته نیروی انتظامی قرار داریم و شعار پلیس ناجا در این هفته، پلیس برای امنیت و امنیت برای مردم است.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین مسئله در کشور امنیت است، گفت: امنیت مسئله مهمی است و توجه به آن در تمام پروژه های کشور اهمیت دارد و رکن اصلی توسعه و پیشرفت در هر کشوری امنیت محسوب می شود.

سردارمهری بیان داشت: در این جلسه که به یاد قربانیان حوادث رانندگی تشکیل شده است، به دنبال آن هستیم تا با همکاری یکدیگر پویشی را با همکاری نخبگان کشور در جهت کاهش حوادث رانندگی تشکیل دهیم و در این راستا تصمیم گرفتیم تا این پویش تا نوروز سال آینده ادامه یابد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی افزود: در حال حاضر از افراد بسیاری به عنوان قربانی حوادث رانندگی نام برده می‌شود و خانواده‌های زیادی درگیر این حوادث هستند و ما باید از امروز شعار خود را این مسئله قرار دهیم که «به احترام آن‌هایی که من را دوست دارند و من نیز آن‌ها را دوست دارم با احتیاط رانندگی می‌کنم».

وی گفت: باید در پیشگیری از رفتارهای پرخطر رانندگی پیش قدم باشیم، این شعار می‌تواند موجب توسعه و پیشرفت فرهنگ رانندگی در سطح کشور شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی افزود: از سال 77 که پلیس به آمارهای حوادث رانندگی دست پیدا کرد و توانست آن‌ها را جمع بندی کند، رقم بزرگی از این آمارها در سطح کشور به مصدومان و مجروحان ناشی از حوادث رانندگی مربوط می‌شد و حدود 402 هزار و 259 نفر در حوادث مجروح و مصدوم شدند و بیش از 4 میلیون و 591 هزار و 307 نفر جان خود را در این حوادث از دست دادند که این موضوع هزینه زیادی را به کشور وارد می‌کند.

30 تا 40 درصد تخت‌های بیمارستانی کشور را مصدومان حوادث رانندگی پر کرده‌اند

سردار مهری تصریح کرد: از مجموع 120 هزار تخت بیمارستانی فعال در کشور، حدود 30 تا 40 درصد را مصدومان حوادث رانندگی پر کرده اند که این آمارها نشان می دهد که باید به سمت پیشگیری برویم.

وی با بیان اینکه علت اصلی حوادث رانندگی عامل انسانی است، تأکید کرد: زمانی که حادثه‌ای رخ می‌دهد، عوامل حادثه را جاده، خودرو و عامل انسانی اعلام می‌کنند، بنابراین ما می‌توانیم در این عوامل سرمایه گذاری کنیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: جاده‌ها و نقاط حادثه خیز نقش زیادی در بروز حوادث رانندگی دارند، اما در این میان نقش عامل انسانی مهم تر است و باید در این باره فرهنگسازی کنیم.

سردار مهری گفت: فرهنگسازی نیاز به زمان دارد و دیر جواب می‌دهد، اما باید توجه داشت که اثر آن هم دیر از بین می‌رود.

وی افزود: براساس آمار پزشکی قانونی روزانه 43 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند که 50 درصد مرگ و میرها در صحنه حادثه و 50 درصد آن نیز بعد از حادثه اتفاق می‌افتد، بنابراین نقش رفتارهای پرخطر در بروز حوادث رانندگی موثر است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: با فرهنگسازی توانستیم 27 هزار مورد مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در سال 84 را به 16 هزار نفر در سال 95 برسانیم،این در حالی است که طی این مدت تعداد وسایل نقلیه افزایش یافته است و با این وجود تعداد فوتی‌های ناشی از تصادفات 12 هزار نفر کاهش پیدا کرده است.