فراوان ترین محل ایجاد پوسیدگی دندان

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان این مطلب گفت: شیارهای عمیق سطح جونده دندان های آسیا تنها با مسواک زدن تمیز نمی شوند و فقط اگر شیارهای عمیق با فیشورسیلنت (شیارپوش ) مسدود شوند، سطح دندان با مسواک زدن راحت تر تمیز می شود.

دکتر جمشید ربانی در ادامه افزود: فیشورسیلنت ماده ای است تقریبا هم رنگ دندان که شیارهای عمیق و سالم سطح جونده با آن پوشانده می شود و بدین ترتیب شیارها، کم عمق می شوند. 

این مسئول تصریح کرد: جلوگیری از تجمع مواد غذایی در شیارها و فرورفتگی های عمیق سطح جونده دندان های تازه رویش یافته و متعاقب آن جلوگیری از پوسیدگی سطح جونده دندان از فواید استفاده از این ماده است.

دکترربانی درخصوص دندان هایی که می توان برای آن ها از فیشورسیلنت استفاده کرد، اظهارداشت: معمولا برای اولین دندان دائمی کودک که درسن 6 سالگی رویش می یابد همان اولین دندان آسیای بزرگ است و دومین دندان آسیای بزرگ که حدود سن 12 سالگی رویش می یابد با نظر دندانپزشک فیشور سیلنت را می توان به کار برد.

به گفته وی برای سایر دندان ها نیز با نظر دندانپزشک می توان عمل فیشورسیلنت (قرار دادن شیارپوش ) را انجام داد.

 وارنیش فلوراید پوسیدگی دندان را از25 تا 75 درصد کاهش می دهد

وی گفت: وارنیش فلوراید ماده ای نیمه مایع، چسبنده و حاوی فلوراید است که در تماس با سطح دندان به تدریج فلوراید (ماده طبیعی که باعث افزایش مقاومت دندان ها دربرابر پوسیدگی می شود ) آزاد می کند.

دکتر جشمید ربانی گفت: استفاده از وارنیش فلوراید محدودیت سنی ندارد و در کودکانی که دارای ریسک پوسیدگی متوسط یا بالا هستند بانظر پزشک می توان با تعداد دفعات بیشتر استفاده کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه به صورت معمول وارنیش فلوراید تراپی حداقل هر شش ماه یک بار برای کودکان توصیه می شود، تصریح کرد: به دلیل کاربرد ایمن، بی خطر و بدون عوارض وارنیش فلوراید می توان آن را در کودکان زیر 3 سال نیز استفاده کرد