نخستین نشست خبری شهردار تهران با اصحاب رسانه

محمد علی نجفی شهردار تهران در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پنجاهمین روز شروع به کار خود که امروز(دوشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: شهر ما در کنار همه زیبایی‌ها و ظرفیت‌های بی‌مانندش در معرض تهدیدهایی قرار دارد که ایجاب می‌کند وضعیت زیست‌پذیری، پایداری، آسایش، آرامش روانی و اجتماعی آن را به صورت مستمر مورد ارزیابی قرار دهیم.

 

شهردار تهران گفت: سیاست‌های شهری در چند دهه اخیر، از یک سو به افزایش داشته‌ها و امکانات شهری منجر شده و از سوی دیگر زیست‌پذیری و پایداری آن را کاهش داده است و با آن که دستاوردهایی داشته‌ایم، برای نمونه در زمینه حمل و نقل عمومی یا وضعیت معابر و راه‌های شهری، اما کیفیت محیط اجتماعی و محیط زیست شهری یا منبع تامین منابع مالی مورد نیاز شهر در وضعیت مطلوبی نیست.

نجفی تصریح کرد: سیاست‌های شهری طی دهه‌های متمادی عمدتا معطوف به اداره روزمره شهر بوده و به آینده شهر کمتر اعتنا داشته است و در نتیجه در ارتقای زیست‌پذیری و پایداری شهری موفقیت چندانی نداشته است.

حداکثر بهره برداری از منابع و دارایی های پایتخت

وی افزود: امروز در وضعیتی قرار داریم که ادامه سیاست‌های قبلی ممکن نیست. دارایی‌ها و منابع شهر تا حداکثر ممکن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. فضاهای شهری فروخته شده‌اند. منابع آب شهر برای رشد آتی شهر کفایت ندارد و در کنار آن نابرابری فضایی و اجتماعی در حال گسترش و شهر در برابر حوادث طبیعی آسیب‌پذیر است. همچنین باید گفت که آسیب‌های اجتماعی رو به گسترش است و تنش‌های حاصل از این پدیده‌ها در سطح فردی و روابط بین شهروندان و به صورت روزمره خود را آشکا می‌کند.

شهردار تهران گفت: سیاست‌های شهری کنونی قادر به حل این مشکلات نیست. زمان بازنگری در این سیاست‌ها فرا رسیده است. شکل دادن به آینده شهر بدون ارزیابی‌ سیاست‌ها میسر نیست. ما به ایده هایی برای شهر آینده نیاز داریم و این جز از طریق گفتگوی عمومی و فراگیر به دست نمی‌آید. ایده درباره شهر نزد این یا آن فرد یا گروه نیست. ایده در جریان گفتگوی عمومی بین گروه‌های مختلف مردم، کارشناسان و مدیران شکل می‌گیرد.

نجفی تصریح کرد: نقد و ارزیابی سیاست‌های شهری را باید از ارزیابی مدیران شهری جدا کرد. مشکل ما در ارزیابی‌ سیاست‌های شهری این است که به آن جنبه های شخصی داده می‌شود، متاسفانه فضای سیاسی کشور هم این گرایش را تشدید می‌کند که نقد سیاست‌های شهری را به نقد مدیران گذشته تقلیل دهد.

نقد مدیریت شهری، هویتی شده است

وی افزود: در حال حاضر نقد مدیریت شهری، هویتی شده است و این امکان نقد و تغییر سیاست‌ها را دشوار ساخته است. تصور اینکه اگر این فرد یا آن فرد بیاید یا این جناح یا آن جناح بیاید شهر دچار مشکل می‌شود یا مشکلات به تمامی حل می‌شود، تصور واقع‌بینانه‌ای نیست. ما به علت هویتی شدن سیاست از جمله در حوزه نقد وضعیت شهر، نتوانسته ایم به مفهوم «مصلحت شهر» نزدیک شویم. مصلحت شهر مفهومی معادل «منافع ملی» در سطح کشور است. شهر محل زندگی همه ماست و همه ما جدا از گرایش‌های سیاسی و اجتماعی‌مان به شهری زیست‌پذیر و پایدار نیازمندیم.

شهردار تهران گفت: در حال حاضر مشکلاتی که با آن ها مواجه‌ هستیم، مشکلاتی است که هم اکنون پیش روی ما است، اما راه‌های کوتاه مدت به آن پاسخ نمی‌دهد. شکاف بین مشکلات عاجل و فوری و راه‌های میان مدت یکی از مسائلی است که در سیاست‌گذاری‌ شهری با آن رو به رو هستیم. تغییر سیاست‌ها و روش‌ها نیازمند زمان است و مدیران شهری جدید با توقعات و انتظاراتی مواجه‌اند که نمی‌توانند در کوتاه مدت به آن ها پاسخ دهند. برای حل مشکلات و جلوگیری از سرخوردگی مردم، تنها راه مشارکت گسترده مردم است.

نجفی تصریح کرد: تغییر سیاست‌ها پیامدهایی دارد که بار آن برای همه گروه‌ها و اقشار اجتماعی یکسان نیست. برخی گروه‌های اجتماعی توان تحمل تغییراتی که نیازمند هزینه است را ندارند. برخی گروه‌ها هم از سیاست‌هایی که در شهر در پیش گرفته شده، بهره‌مندی بیشتری داشته‌اند. باید کسانی که از رشد شهری در دهه‌های اخیر بهره‌مندی بیشتری داشته‌اند، سهم بیشتری در این تغییر برعهده گیرند. کسانی که ساختمان‌های بلندمرتبه‌شان بار ترافیکی برای شهر ایجاد می‌کند، کسانی که با اتومبیل های لوکس خود نوعی تجمل را بر زندگی شهری تحمیل می‌کنند، باید در تامین این هزینه‌ها مشارکت بیشتری داشته باشند. نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که این باور در بخش مهمی از جمعیت شهری عمومیت یافته است که کسانی که برخوردارترند، باید در تامین هزینه‌های شهری سهم بیشتری بر عهده گیرند.

دفاع نجفی در مقابل اتهام انتشار اسناد محرمانه املاک شهرداری

شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با املاک شهرداری گفت: در افشای املاک نجومی که گزارش آن توسط یاشار سلطانی درفضای مجازی منتشر شد، بنده نقشی نداشتم.