اهداف ایجاد دانشگاه علمی کاربردی

محمد حسین امید رئیس دانشگاه علمی ـ کاربردی در برنامه پرسشگر با اشاره به ضرورت آموزش مهارت در مقاطع مختلف تحصیلی، اظهار داشت: امسال یک میلیون و 300 هزار دانش‌آموز وارد پایه اول دبستان شده‌اند، اما تعداد کسانی که با مدرک دیپلم از آموزش و پرورش خارج می‌شوند نصف این تعداد است.

وی ادامه داد: در سال جاری متقاضیان واقعی کنکور که برای نخستین بار آزمون سراسری می‌دهند، چیزی کمتر از 600 هزار نفر بوده است؛ ضمن اینکه دانشگاه علمی ـ کاربردی و فنی و حرفه‌ای حدود 250 هزار نفر را جذب کرده است. 

رئیس دانشگاه علمی ـ کاربردی افزود: بخش زیادی از چرخه آموزشی در مقاطع تحصیلی خارج می‌شوند؛ در نتیجه باید به فکر مهارت‌آموزی به این افراد باشیم و اینکه مهارت‌آموزی را در همه سال‌های تحصیلی مورد توجه قرار دهیم.

امید با اشاره به اهداف ایجاد دانشگاه علمی کاربردی خاطرنشان کرد: این دانشگاه با هدف تربیت دانشجوی مهارتی ایجاد شده و شغل‌محور است؛ ضمن اینکه در حال حاضر چیزی حدود 550 تا 600 هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه نزدیک به یک و نیم میلیون دانشجو در این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند،‌ گفت: حدود 850 مرکز دانشگاهی در کشور داریم؛ ضمن اینکه حدود هزار رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی در این دانشگاه فعال است که آموزش‌های مهارتی خاص را ارائه می‌کنند.

رئیس دانشگاه علمی ـ کاربردی با اشاره به اینکه بالغ بر 500 رشته پودمانی با آموزش‌های کوتاه‌مدت و تک‌درس در این دانشگاه فعال است، متذکر شد: بر اساس برنامه در سال 99، باید یک میلیون و 200 هزار دانشجوی مهارتی داشته باشیم.

امید اضافه کرد: بر اساس قانون، در این سال باید 500 هزار دانش‌آموز از آموزش و پرورش به سمت آموزش عالی مهارتی داشته باشیم؛ ضمن اینکه برای نمونه در کشور آلمان چیزی حدود 70 درصد آموزش عالی در حوزه آموزش‌های مهارتی است؛ در حالی که در کشورمان این میزان 15 درصد بوده و تازه قصد داریم آن را به 30 درصد برسانیم.

وی با انتقاد از اختصاص  بودجه کم این دانشگاه، تأکید کرد: تمام 550 هزار دانشجوی این دانشگاه، هزینه‌های آموزشی خود را می‌پردازند.

رئیس دانشگاه علمی ـ کاربردی یادآور شد: ما در دانشگاه علمی ـ کاربردی این آمادگی را داریم تا نیازهای آموزش و پرورش را تأمین کنیم و می‌توانیم بخش شیوه‌های آموزشی را در دانشگاه تربیت دبیر ایجاد کنیم.

امید با بیان اینکه بر اساس آماری که دولت ارائه می‌کند، برای ایجاد یک شغل پایدار باید 250 تا 300 میلیون تومان هزینه شود، خاطرنشان کرد:‌ این دانشگاه می‌تواند برای ایجاد یک شغل پایدار 20 درصد هزینه کمتری نسبت به هزینه اشاره شده صرف کند.