تالاب هامون  حالش خوب نیست!

ابوالفضل آبشت مدیر طرح حفاظت از تالاب های ایران سازمان حفاظت محیط زیست ؛ با اشاره به رایزنی ایران در رابطه با حقابه تالاب هامون با کشور افغانستان اظهار کرد: بر اساس معاهده ایران و افغانستان که طی سالیان پیش از انقلاب اسلامی ایران میان دو کشور برقرار شده بود، میزان حقابه حوزه آبریز هامون در حال حاضر برابر با همان میزان سال‌های گذشته است و به علت سدسازی‌های چند سال اخیر در بالا دست رودخانه آورد آن کم شده است.

وی ادامه داد: همین معضل در بسیاری از تالاب‌ها و رودخانه‌های داخل کشور  به دلیل سدسازی‌ها در بالادست رودخانه‌ها وجود دارد و این حقابه در بخش های توسعه صنعتی و کشاورزی استفاده می شود.

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به دلیل فرامرزی بودن تالاب بین المللی هامون بیشتر حوضه آبریز این تالاب در کشور افغانستان است.

وی با بیان اینکه رایزنی‌های وزارت خارجه می تواند به نفع دو طرف باشد، افزود: با از بین رفتن تالاب هامون منافع حیات حقابه محیط زیستی دو کشور نیز آسیب می بیند.

آبشت در رابطه با برنامه مدیریت جامع هامون برای حفاظت از این تالاب اظهار کرد: اقدامات حفاظتی و احیایی تالاب هامون با همکاری جوامع محلی و سازمان حفاظت محیط زیست برای به تعادل رساندن وضعیت تالاب با استفاده از برنامه مدیریت جامع هامون در حال انجام است.

وی از تشکیل کارگروه حفاظت از تالاب هامون در سطح ملی نیز خبر داد و گفت: همه دستگاه‌ها از جمله وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، دانشگاه‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست در یک کارگروه در برنامه مدیریت جامع هامون توافق نامه ای را برای جلوگیری از نابودی و احیای این تالاب امضا کردند.

مدیر طرح حفاظت از تالاب های ایران سازمان حفاظت محیط زیست از آخرین وضعیت تالاب هامون خبر داد و اظهار کرد: در عکس‌های ماهواره‌ای حجم اندک آب در اطراف کوه خواجه نشان می‌دهد که این تالاب بی آب است و از لحاظ فیزیکی اوضاع خوبی ندارد.