دانش‌آموزان خودشان را دست کم نگیرند

نوزدهمین دوره‌ انتخابات شهردار مدرسه صبح امروز در 440 مدرسه مناطق 22 گانه‌ شهر تهران برگزار شد.

عباسعلی باقری مدیر‌کل آموزش و پرورش استان تهران در مراسمی که به مناسبت انتخابات شهردار مدرسه، در مدرسه‌ دخترانه‌ متوسطه‌ دوره‌ اول حضرت زینب (س) برگزار شد اظهار داشت: خوشحالم که امروز دانش‌آموزان با انتخاب خود با فعالیت‌های اجتماعی آشنا شده و به مدیریت مدرسه کمک می‌کنند.

 باقری در ادامه با بیان اینکه ما در زمینه‌ مدیریت با دو واژه‌ مسئولیت‌پذیری و تعهد پذیری مواجهیم‌ اظهار داشت: متاسفانه مسئولیت‌پذیری در کشور ما پایین است، تعهد پذیری هم که به نتیجه‌ کار مربوط می‌شود، نشان‌دهنده‌ آن است که افراد علاوه بر مسئولیت خود متعهد باشند که کل مجموعه به درستی کار خود را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: ما در آموزش و پرورش اقدامات زیادی انجام می‌دهیم اما علت این‌که در بسیاری از موارد موفق نبوده‌ایم این است که هر‌ یک از سازمان‌ها و ارگان‌ها به تنهایی و بی‌توجه به دیگر سازمان‌ها اقدامات خود‌ را انجام می‌دهند؛ خواسته‌ من از شهردار مدرسه این است که رابط بین مدرسه و محله را بر عهده بگیرد.

مهارت‌های زندگی مهم‌‌ترین درسی که باید به دانش‌آموزان داد

در ادامه این مراسم محمدعلی نجفی شهردار تهران گفت:‌ مهم‌ترین وظیفه‌ای که ما به عنوان مسئولین کشور داریم این است که جوانان را برای زندگی در آینده و حضوری بهتر در ایران فردا آمده کنیم.

نجفی با بیان اینکه همه‌ علومی که دانش‌آموزان در مدارس یاد می‌گیرند مهم است خاطرنشان کرد: مهم‌‌ترین درس آموزش مهارت‌های زندگی و حضور موثر در فعالیت‌های اجتماعی است‌.

تهران شهر امید، مشارکت و شکوفایی؛ شعار شهرداری تهران

 وی با بیان اینکه ما در شهرداری تهران شعار‌ی با عنوان تهران، شهر امید، مشارکت و شکوفایی را مطرح کرده‌ایم اظهار کرد: همه‌ ارکان این شعار در مورد نوجوانان و جوانان قابل بررسی دقیق‌تری است؛ این دانش‌آموزان هستند که با امید بیشتری نسبت به آینده تلاش می‌کنند.

شهردار تهران در ادامه گفت: مسئله‌ی بعدی مسئله‌ شکوفاییست‌، دانش آموزان ما منبع اصلی شکوفایی کشورند؛ همه‌ ما با نیروی عظیم نوجوانان و جوانان از زندگی موفق‌تری برخورداریم؛ شما دانش آموزان باید بدانید که تلاش امروزتان فردای کشور را تضمین می‌کند.

 وی با بیان اینکه طرح شهردار مدرسه در سال 72 در زمان وزارت بنده در آموزش و پرورش آغاز شد اظهار کرد: این طرح می‌تواند بسیاری از موارد‌ی در زمینه‌ مشارکت اجتماعی و مدیریت شهری به کودکان آموزش دهد.

ضعف در اخلاق شهروندی دلیل اصلی مشکلات شهری

نجفی با بیان اینکه دانش‌آموزان در طرح شهردار مدرسه حقوق شهروندی را نیز فرا می‌گیرند گفت: مهم‌تر از مبحث حقوق شهروندی، اخلاق شهروند‌ی است که متاسفانه به خوبی تعریف نشده و به آن توجهی می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر مشکلاتی در زمینه‌ ترافیک آلودگی هوا، زباله‌های شهری و آسیب‌های اجتماعی داریم به دلیل ضعف در اخلاق شهروند‌یاست اظهار کرد: بنده یک مشاور در همین زمینه انتخاب کرده‌ام که تا چند روز آینده به طور جدی در زمینه‌ اخلاق اجتماعی فعالیت خواهند کرد.

شهردار تهران ادامه داد: بنده از اساتید دانشگاه و حوزه‌های علمیه نیز تقاضا می‌کنم در زمینه‌ اخلاق شهروندی از ما حمایت کنند.

دانش‌آموزان خودشان را دست کم نگیرند

شهردار با بیان این که دانش‌آموزان می‌بایست احساس مسئولیت را درک کنند اظهار داشت: انسان‌ها همانطور که چند لایه لباس می‌پوشند در جامعه هم در چندین لایه زندگی میکنند. اول در لایه‌ خانواده است و لایه‌ های بعدی مدرسه و دانشگاه و لایه‌ آخر لایه‌ جامعه است که از همه مهم‌تر می‌باشد. حضور و مسئولیت پذیری در جامعه سخت‌تر از خانواده است چرا که در خانواده به طور طبیعی انسان به دیگر اعضا محبت و مهربانی می‌ورزد.

نجفی خطاب به دانش‌آموزان گفت: خودتان را دست کم نگیرید. از همین نیمکت‌ها و کلاس‌ها انسان‌های بزرگی وارد جامعه شده‌اند. همه‌ مقامات و مسئولین کشور روزی دانش‌آموز بوده‌اند که با تلاش و کوشش توانستند به درجات بالای اداری کشور برسند.

وی افزود: مریم میرز‌اخانی هم که به عنوان یک ریاضی دان برجسته مدال فیلدز را دریافت کرد از همین مدارس با تلاش و کوششی وصف‌ناپذیر کار خود را ادامه آغاز کرده بود؛ شما هم می‌توانید، به شرطی که تلاش و کوشش خود را با جدیت ادامه دهید.

 نجفی با بیان اینکه ما در هر منطقه از شهرداری تهران از بین شهردار‌های مدارس مختلف آن منطقه  یک شهردار نمونه هم انتخاب می‌کنیم اظهار کرد: دانش‌آموزی که به عنوان شهردار نمونه‌ یک منطقه انتخاب می‌شود مشاور شهردار منطقه در سال آینده خواهد بود و ما به این شهردار نمونه و به مدرسه‌ای که این شهردار در آن فعالیت می‌کند هدیه‌ای به رسم یادبود خواهیم داد.

وی در ادامه یادآور شد: همین کار زمینه‌ای برای یک رقابت سالم بین دانش‌آموزان است و در مرحله‌ اول این رقابت بین کاندیدا‌های شهرداری یک مدرسه انجام می‌شود و در مرحله‌ی دوم یک رقابت بین شهردار‌های مدارس هر منطقه به‌ وجود می‌آید.