ورود ریزگردها به شمال کشور و تهران

کیومرث کلانتری مدیر کل محیط زیست استان تهران با اشاره به احتمال ورود گرد و غبار به استان تهران اظهار کرد:گرد و غبار در کشور از دو منبع شامل  «سی وی سی» که  شن ریزه ، سنگین است و زود فرود می آید و منبع دوم که« رُسی و سبک» است،وارد می شود.

وی ادامه داد: «سی وی سی» که حالت سنگین دارد معمولا از سمت خوزستان ، صحرای عربستان و از جنوب عراق وارد کشور می شود و در استان های خوزستان و چهار محال بختیاری زمین گیر می شود.

مدیر کل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه اگر گرد و غبار حاصل از منبع رُسی باشد از شرق سوریه ، اردن و غرب عراق به محدوده استان های کردستان ، جنوب آذربایجان غربی ، کرمانشاه و ایلام وارد کشور می شود، افزود:این گرد و غبار چون رُسی و سبک است هزاران کیلومتر پخش می شود.

کلانتری با بیان اینکه اگر ریزدگردهای رُسی از قسمت های میانی کشور وارد شوند، بخش عظیمی از کشور را فرا می گیرند، ادامه داد: ریزگردهای «سی وی سی» به علت سنگین بودن در استان های جنوبی پخش می شوند.

وی با بیان اینکه امیدواریم برای جلوگیری از گرد و غبار درون کشور که مدیریت آن دست ما است کانون های تولید ریزگرد مهار شوند،افزود:متاسفانه شاهد بخش عظیمی از ورود ریزگرد ها به شمال کشور و تهران هستیم .

وی ادامه داد: داخل کشور نیز در نقاط مختلف کانون ریزگرد داریم که اگر جهت باد، شرقی به غربی شود حتما شاهد حضور ریزگرد در نقاط مرکزی و تهران نیز خواهیم بود.

کلانتری در پایان گفت: پدیده گرد وغبار به صورت طبیعی هرسال و هر زمان ممکن است اتفاق بیفتد که باید با مدیریت درست آن را کنترل کنیم.