تدوین طرحی جامع برای حفظ حریم خصوصی افراد در فضای مجازی

 ابوالحسن فیروزآبادی در جلسه با مسئولان سازمان ثبت احوال در خصوص صدور کارت هوشمند اظهار کرد: کارت هوشمند دارای ویژگی‌هایی است که بیشتر در کشورهای توسعه‌یافته یافت می‌شود و در این حوزه جمهوری اسلامی با کمک ثبت احوال گام‌های خوبی را برداشته؛ هر چند که معتقدیم با توسعه فضای مجازی، یکی از کلیدی‌ترین زیرساخت‌ها در دسترسی به هویت افراد، این کارت است.

وی ادامه داد: تصدیق هویت افراد حقیقی و بعد از آن، اشخاص حقوقی و فرآیندها با استفاده از کارت هوشمند احراز می‌شود و به دنبال این هستیم که هویت (افراد حقیقی، حقوقی، دستگاه‌ها، نرم‌افزارها و فرآیندها) در فضای مجازی هویت‌مند شود و در راستای ساماندهی نظام هویتی اقدام خواهیم کرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: به دنبال این هستیم که قبل از پایان سال ۹۷ پروسه کارت هوشمند برای تمامی واجدین شرایط عملیاتی شود و به این سمت حرکت کنیم که هر ایرانی برای استفاده از خدمات بانکی، بیمه‌ای، سلامت، مسافرتی و ... از کارت هوشمند استفاده کند و احراز هویت افراد تنها از این طریق صورت گیرد.

به گفته فیروزآبادی، این اقدام مستلزم این است که دولت الکترونیک پیاده‌سازی شود.

وی با اشاره به اینکه در برخی از کشورها برای هوشمندسازی، وزارتخانه‌ای تشکیل شده است، تصریح کرد: از مردم درخواست می‌کنیم تا سریعتر نسبت به دریافت کارت‌های هوشمند ملی اقدام کنند تا بتوانیم هم خدمات بهتری به آنها ارائه و هم در جهت تصدیق اطلاعات هویتی آنها در فضای مجازی اقدام کنیم تا مشکلات فضای مجازی نیز کم و امنیت آن بیشتر شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: برای آنکه فضای مجازی امنی داشته باشیم، اقدامات امنیتی باید انجام شود که یکی از آنها احراز هویتی است و در این خصوص سال گذشته در شورای فضای مجازی مصوبه‌ای داشتیم تا تمامی کانال‌هایی که بیش از ۵۰۰۰ کاربر دارند، در جهت احراز هویت آنها اقدام شود؛ بنابراین احراز هویت مورد توجه ماست.

فیروزآبادی در مورد تخلفات فضای مجازی اظهار کرد: در این خصوص نیز در شورای عالی فضای مجازی تمهیداتی داشتیم، به طوری که در حوزه بخش خصوصی و عامه مردم، تقسیم کار و مجموعه اقداماتی انجام شود. سند بعدی، هویتی است که در این خصوص نیز در حال هماهنگی هستیم که رابطه مردم با دولت و سازمان‌ها و کسب و کار ساماندهی شود و امضای دیجیتال برای استعلام‌گیری و احراز هویت در کارت هوشمند ملی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این طرح، طرح جامعی است که با هدف حریم خصوصی مردم در فضای مجازی تدوین شده و در حقیقت کارت هوشمند ملی، کلید حفظ هویت و حفظ حریم خصوصی مردم در آینده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه امنیت در فضای مجازی یکی از معضلات فضای مجازی است که همه کشورها با آن مواجه هستند، گفت: با توجه به اینکه حریم خصوصی در کشور ما از حرمت بیشتری برخوردار است، باید دقت زیادی نیز در این خصوص داشته باشیم که برنامه‌هایی نیز در دست اجرا و همچنین تدوین است که به زودی اعلام می‌کنیم؛ بخصوص در مردم پیام‌رسان‌های اجتماعی که بعضاً هتک حرمت در آنها انجام شده و مشکلاتی ایجاد می‌شود.

فیروزآبادی در مورد میزان امنیت فضای مجازی گفت: در این موضوع نمی‌توان عددگذاری کرد و توصیه ما این است که مردم دقت لازم را در استفاده از فضای مجازی داشته باشند و این امکان وجود دارد که برخی هکرها بتوانند به اطلاعات حریم خصوصی افراد دسترسی داشته باشند که قصد داریم با برنامه‌ریزی و برنامه‌هایی که در دست داریم، امنیت را بالا ببریم.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که امنیت فضای مجازی ما نسبت به کشورهای دیگر چگونه است؟ افزود: این حوزه جای کار زیاد دارد و باید بیشتر کار کنیم.