خطر انقراض پرندگان مهاجر به علت شکار بی‌رویه و غیرقانونی

علی تیموری، مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص شکار پرندگان در شمال کشور اظهار کرد: سازمان محیط زیست در 6 ماهه دوم هر سال دستور العمل صید پرندگان مهاجر و بومی را در دستور کار خود قرار می‌دهد و آن به اداره کل محیط زیست استان‌ها ارسال می‌کند.

وی افزود: با توجه به مکاتبات انجام شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور با سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سطح کشور و مشکلات ناشی از آن و اینکه سازمان محیط زیست تاکنون برای صید و شکار پرندگان مهاجر دستورالعملی را ارائه نکرده است، هر گونه صید و شکار پرندگان مهاجر در سطح کشور تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

وی ادامه داد: بر اساس ابلاغیه سازمان حفاظت محیط زیست شکار پرندگان مهاجر و بومی توسط افراد متخلف و سودجو خلاف قوانین و مقررات جاری در کشور است و با سودجویان برخورد قانونی می‌شود.

تیموری با اشاره به تفاوت تالاب فریدون کنار با سایر تالاب‌های کشور تصریح کرد: تفاوت تالاب فریدون کنار با سایر تالاب‌های کشور به دلیل مالکیت آن است، چراکه مالکیت این تالاب در اختیار مردم است و به همین منظور آن‌ها با استفاده از هر روشی پرندگان مهاجر را شکار می‌کنند که این موضوع مغایر با ضوابط و قوانین سازمان محیط زیست است.

وی با اشاره به کم خطر بودن روش صید دوما در شهرستان فریدون کنار افزود: با توجه به اینکه روش صید دوما حدود 200 سال قدمت دارد و از جمله شیوه‌های کم خطر شکار محسوب می‌شود اما همچنان ساکنان بومی و محلی این شهرستان از روش‌های متفاوتی برای شکار پرندگان مهاجر استفاده می‌کنند.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کنوانسیون CNS محافظت از پرندگان مهاجر را توصیه می‌کند تا جوامع محلی به شیوه صحیح از پرندگان مهاجر بهره‌برداری کنند.

تیموری با اشاره به صید بی‌رویه و غیرقانونی پرندگان مهاجر در تالاب‌ها و انقراض این گونه‌های نادر تصریح کرد: در حال حاضر نسل پرندگان مهاجر با استفاده از شیوه‌های غیرقانونی شکار از جمله شب دام‌ها، تورهای هوایی، روش‌های گذر پر خطر در معرض خطر انقراض است.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: امسال با توجه به شیوع آنفولانزای پرندگان مجوز شکارپرندگان ممنوع شد و در این راستا باید همه نهادهای مسئول همکاری لازم را با مأموران محیط زیست داشته باشند.

تیموری با اشاره به اینکه میزان جرایم برای گونه‌های در خطر انقراض نسبت به گونه‌های عادی بیشتر است، گفت: افرادی که در شهرستان فریدون کنار اقدام به شکار پرندگان مهاجر و بومی می‌کنند، بر اساس نوع پرنده و  منطقه صید مجازات می‌شوند. به عنوان مثال مجازات شکار پرنده باز شکاری که هیچ مجوزی ندارد حدود 60 میلیون تومان جریمه نقدی و 3 سال زندان  است.