به گزارش مهر، عارف قادرزاده شامگاه دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان کردستان با بیان این مطلب افزود: اجرای مرحله دوم قانون جدید راهنمایی و رانندگی که مربوط به افزایش جریمه های ناشی از تخلفات رانندگی است از اول دی ماه سال جاری آغاز می شود.

وی با اشاره به چند برابر شدن جریمه ها اظهار داشت: هدف از این کار درآمد زایی بیشتر برای دولت و نیروی انتظامی نیست چرا که تنها ۱۵ درصد از درآمدهای ناشی از جرایم و تخلفات رانندگی به راهنمایی و رانندگی پرداخت می شود که این مبلغ نیز صرف بهبود و ساماندهی علائم راهنمایی و ایمن سازی جاده ها می شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کردستان به اهداف اجرای این قانون اشاره کرد و ادامه داد: رعایت حقوق شهروندان و حقوق عمومی، ارتقای فرهنگ رانندگی، بهبود و ساماندهی ترافیک، کاهش تلفات ناشی از تصادفات درون و برون شهری و برخورد قاطعانه با متخلفان در راستای منافع جامعه از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

قادرزاده یادآور شد: در قانون جدید جرایم رانندگی ۱۷۱ مورد از تخلفاتی که رانندگان ممکن است مرتکب آن شوند به صورت شفاف و قانونمند مبلغ جرایم بنا به محل آن تعیین شده و می تواند در کاهش مشکلات و معضلات این حوزه نقش موثری داشته باشد.

وی میزان تاثیرگذاری تخلفات را در مبلغ جریمه ها موثر عنوان کرد و یادآور شد: نرخ های تعیین شده با توجه به شدت جرایم و خطرساز بودن آنها تعیین شده است تا بتوان از تخلفات حادثه ساز جلوگیری کرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کردستان سبقت و سرعت غیر مجاز، حرکت مارپیچ، حرکت دنده عقب در بزرگراه ها و آزادراه ها، توقف های دوبل و حرکت خودرو در پیاده روها را از جمله مهترین تخلفاتی عنوان کرد که می توانند حادثه ساز و خطرناک باشند.

قادرزاده در بخش دیگری از سخنان خود به مرحله اول قانون جدید راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و گفت: این مرحله نیز کماکان با جدیت هر چه تمامتر از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی در حال پیگیری است و با رانندگان متخلف به شدت برخورد می شود.

وی افزود: در همین راستا در بحثنمره های منفی رانندگان از آغاز قانون جدید تاکنون ۳۵ جلد گواهینامه در استان کردستان ضبط شده است و به تعدادی نیز که به حد نمره منفی ۳۰ رسیده اند کتباً اعلام شده که گواهینامه های خود را تحویل دهند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کردستان اظهار داشت: کسانی که از تحویل گواهینامه های خود به مراجع انتظامی خودداری کنند در صورت مواجه ماموران راهنمایی و رانندگی با آنان به عنوان افراد فاقد گواهینامه به مراجع قضایی معرفی شده و در صورت هرگونه حادثه نیز شرکت های بیمه از ارائه خدمات به آنها منع شده اند.

وی اظهار داشت: از زمان آغاز مرحله اول قانون جدید راهنمایی و رانندگی تاکنون میزان تلفات و کشته شدگان ناشی از تصادفات درون شهری ۹ درصد کاهش داشته که پیش بینی می شود با اعمال قوانین جدید این میزان نیز بیش از پیش کاهش یابد.

قادرزاده در پایان نقش رسانه ها را در اطلاع رسانی و شفاف سازی قوانین جدید راهنمایی و رانندگی بسیار موثر دانست و بیان کرد: رسانه ها می توانند در کنار مدیران اجرایی این طرح با آگاهی سازی و اطلاع رسانی صحیح از اهداف مرحله دوم قانون جدید راهنمایی و رانندگی مردم را به سوی رعایت بیشتر مقررات در هنگام رانندگی سوق دهند.