سهم 50 درصدی اتباع خارجی فعال در حوزه پسماند

رضا قدیمی رئیس سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در همایش «کارآفرینان خیر، خیرین کارآفرین» که صبح امروز (سه شنبه) برگزار شد،اظهار کرد: توانمند سازی خانواده کودکان کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید زمینه ادامه زندگی عادی و بازگشت به تحصیل برای کودکان کار و خیابان فراهم شود.

وی ادامه داد: در شهر تهران، متکدیان به دو صورت متکدیان حرفه ای و متکدیان نیازمند،اقدام به گدایی می کنند از این رو توجه به کارآفرینی برای ساماندهی متکدیان نیازمند امری ضروری است.

 رئیس سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: معضل معتادان متجاهر، مسئله دیگری است که شهر تهران با آن مواجه است و این معتادان علی رغم اینکه مبتلا به اعتیاد هستند، تلاش و انگیزه ای برای ترک ندارند.

قدیمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از مجموعه ها از جمله ۲۵ مرکز بهاران با ظرفیت ۲۵۰۰ نفر، در درمان معتادان متجاهر فعالیت می کنند که میزان موفقیت در ترک و ثبات بهبودی معتادان در کشور زیر ۱۰ درصد است.

وی تاکید کرد: با مشارکت هدفمند خیرین کارآفرین و سازمان های مردم نهاد، می توان این آمار را تا ۴۰ درصد افزایش داد و معتادان بهبود یافته را به چرخه اقتصادی و درآمدزایی برگرداند.

رئیس سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: بسیاری از معتادانی که در مراکز بهاران حضور دارند، دارای حرفه و هنر خاصی هستند و این افراد در مراکز بهاران تلاش می‌کنند تا طی یک دوره ۹ ماهه تا ۲ ساله نسبت به بازتوانی و آماده سازی این افراد برای بازگشت به جامعه و فضای کاری اقدام کنند.

قدیمی اظهار کرد: تعداد ۱۶ مرکز پرتو ویژه کودکان کار و خیابان با ظرفیت ۳۰۰۰ کودک در شهر تهران، در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند و خدمات و حمایت های مورد نیاز کودکان در زمینه های آموزشی، فرهنگی و درمانی دریافت می کنند.

وی یادآور شد: متاسفانه بیش از ۵۰ درصد افرادی که در حوزه پسماند کار می کنند را اتباع خارجی تشکیل می دهند و ایرانی ها علی رغم اینکه پس از شروع به کار در حوزه پسماند بیمه می شوند و حقوق می‌گیرند حاضر به اشتغال در جمع آوری پسماند نیستند.