آموزش کامل طرز تهیه کمپوت سیب خوشمزه خانگی

 کمپوت برای بچه های کوچیک یا افرادی که به هر دلیلی نمی توانند میوه خام رو بخورند خیلی مفیده … در این مطلب هم براتون طرز تهیه کمپوت سیب رو گذاشتم که شما بر طبق سلیقه تون می توانید با انواع سیب بر طبق سلیقه خودتان مثل سیب ترش و شیرین یا قرمز و زرد تهیه اش کنید.

مواد لازم برای تهیه کمپوت سیب

-۳ عدد سیب
-۳ قاشق غذاخوری شکر
-۱ قاشق غذاخوری گلاب
-۲ قاشق غذاخوری سرکه
-۱ قاشق غذاخوری آبلیمو طبیعی

درست کردن کمپوت سیب در خانه

مراحل تهیه کمپوت سیب

1-ابتدا باید سیب هامون که می توانید از هر نوعی باشد رو پوست کنده و به ابعاد دلخواه برش دهیم دقت کنین که پوست و قسمت دونه ها کاملا جدا بشن.

2-دو لیوان آب و دو قاشق سرکه رو داخل یه کاسه بزرگ میریزیم و هر کدام از سیب هارو که پوست کندیم و خورد کردیم فوری داخل کاسه مخلوط سرکه و آب میذاریم تا تغییر رنگ ندهد. سرکه باعث میشه تا سیب ها کدر نشوند.

3-حالا داخل یه قابلمه یک لیوان آب، شکر و آبلیمو رو میریزیم و همش میزنیم تا شکر کمی مخلوط بشه. حرارت رو هم متوسط کرده و بعد سیب هارو که حدود دو الی سه دقیقه داخل مخلوط آب و سرکه موندن از کاسه در می آوریم و میگذاریم داخل قابلمه و در قابلمه رو هم میبندیم تا سیب ها نرم بشن و بپزن.

4-دقت کنین که مخلوط آب و سرکه داخل کاسه رو باید بریزید دور و فقط سیب هارو بریزید تو قابلمه.

5-مقدار شکر هم میتونین بر طبق ذائقه تون کمتر یا بیشتر بریزید.

6-سیب ها خیلی زود و حدود ۱۰ دقیقه الی یک ربع میپزن و نرم می شوند و اگه بیشتر روی حرارت بمانند شکلشون رو از دست می دهند. پس گاهی چکشون کنیند و وقتی به حد دلخواهتون نرم شدن دیگه کمپوت حاضره در یکی دو دقیقه نهایی گلاب رو هم اضافه کنین تا کمپوتتون مزه دار بشود.

7-در این مرحله اگه دوست داشتین شربت کمپوتتون غلیظ تر باشه می توانید سیبها رو در بیاروید و بذارید شربت کمی بجوشه تا غلیظ بشه. البته به نظر من شربت کمپوت هر چقدر رقیق تر باشه کمپوت دلچسب تره.

8-حالا کمپوت ما حاضره و باید اجازه بدین تا سرد بشه و بعد از سرد شدن می توانید داخل ظرف در بسته بذاریم و در یخچال نگهداریش کنیم و وقتی خوب خنک شد سروش کنیم .

روشی دیگر برای درست کردن کمپوت سیب

بهترین روش برای استفاده از میوه‌ها و جلوگیری از خراب شدن آنها تبدیل‌شان به کمپوت است. یکی از ساده ترین و خوشمزه‌ترین کمپوت‌هایی که می توان آماده و به عنوان دسر نیز استفاده کرد کمپوت سیب است. برای تهیه این کمپوت خوشمزه از انواع مختلف سیب‌ها با توجه به سلایق شخصی میتوان استفاده کرد. بهترین سیب برای تهیه کمپوت، سیب مراغه و یا پاونا به دلیل عطر و طعم دلپذیر آن است. زمان مناسب برای تهیه این کمپوت خوشمزه فصل پاییز است. برای اطمینان از سلامت کمپوت شما میتوانید با این آموزش خودتان آن را تهیه و از طعم آن لذت ببرید. معمولاً از کمپوت سیب برای تقویت بیماران و همینطور برای تهیه کیک‌های ساده و تولد استفاده می‌شود.

مواد لازم جهت تهیه کمپوت سیب

سیب: ۱۰ عدد

شکر: ۶ قاشق غذاخوری

آب: ۳ لیوان

گلاب: ۱ قاشق غذاخوری

آب لیمو ترش: ۱ قاشق مرباخوری

مراحل تهیه کمپوت سیب در قابلمه

✓ مرحله اول 

ابتدا سیب‌ها را پوست کنده و به شکل دلخواه برش دهید. دقت کنید که زمان پخت، سیب ممکن است له شود بنابراین برای جلوگیری از له شدن آن لازم است سیب‌ها را به قطعات بزرگتری برش دهید. مثلاً میتوانید سیب را به دو نیم تقسیم کرده و برش دهید و سپس آن‌ها را در سبد قرار داده تا آب اضافه کاملا گرفته شود.

✓ مرحله دوم

داخل قابلمه را پر از آب کرده و شکر را به آن اضافه کنید و اجازه دهید آب به جوش بیاید.

✓ مرحله آخر

پس از بجوش آمدن آب، گلاب و لیمو ترش را اضافه نمایید و مقداری هم بزنید و سپس سیب‌ها را به مخلوط اضافه کنید. در پایان که پخت سیب‌ها به اتمام رسید اجازه دهید آب آن به قوام کافی برسد. در صورتی که سیب‌ها پخته شده ولی شربت به قوام مناسب نرسیده باشد به جهت جلوگیری از له شدن سیب‌ها آنها را از قابلمه خارج نمایید و اجازه دهید شربت به غلظت مناسب برسد.پس از آماده شدن شربت و پخته شدن سیب‌ها باید اجازه دهید تا به دمای محیط برسید و مقداری خنک شود، سپس آن را در ظرف دربسته ریخته و در یخچال میتوانید نگهداری کنید.

طرز تهیه کمپوت سیب برای نگهداری در طولانی مدت

برای حفظ کمپوت‌ها و جلوگیری از خرابی آن میتوان از روش پخت کمپوت سیب در شیشه استفاده کرد. در صورتی که بخواهید سیب را بصورت کمپوت به مدت حدود یکسال نگهداری کنید بهتر است از این روش استفاده نمایید.

✓ مرحله اول 

ابتدا مانند روش قبل آب و شکر را به قابلمه اضافه نمایید و اجازه دهید روی حرارت ملایم بجوش آید. اگر تمایل دارید به کمپوت گلاب اضافه نمایید بهتر است آن را در این مرحله به مخلوط اضافه کنید. حال میتوانید ظرف را بردارید و اجازه دهید شربت کمپوت خنک شود.

✓ مرحله دوم

سیب‌ها را پوست کنده و بصورت دلخواه برش دهید. برای حفظ رنگ سیب‌ها و جلوگیری از تیره شدن آن لازم است داخل ظرفی ۳ پیمانه آب سرد بریزید و به آن سه قاشق سرکه اضافه کنید و سیب‌ها را به آن اضافه کنید.

✓ مرحله سوم

سیب‌ها را از آب و سرکه خارج کنید و داخل شیشه‌های مورد نظر با درب فلزی که از قبل شسته و خشک شده بریزید.

✓ مرحله آخر

پس از اضافه کردن سیب‌ها به داخل شیشه روی آن از مخلوط آب و شکر که خنک شده بریزید تا حدی که تماماً پر شود.

سپس درب شیشه‌ها را محکم ببندید و داخل قابلمه بزرگ بچینید. داخل قابلمه را تا ۲ سانتی درب پر از آب سرد کنید و اجازه دهید بجوش آید. بعد از اولین جوش حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید، سپس حرارت را خاموش نمایید و اجازه دهید آب و شیشه‌ها خنک شود. کمپوت سیب شما آماده است و می توانید نگهداری کنید.

 نکات کلیدی برای تهیه کمپوت سیب

۱. در انتخاب سیب دقت کنید تا کاملاً سالم و بدون لکه باشد.

برای تهیه کمپوت از هیچگونه اسانسی استفاده نمی‌شود ولی برای خوش عطر شدن آن میتوانید از گلاب استفاده نمایید.

برای تهیه کمپوت سیب هیچ محدودیتی وجود ندارد و میتوانید از انواع سیب استفاده کنید.

اگر برای تهیه کمپوت از شیشه استفاده میکنید حتماً دقت کنید در حین پخت درب شیشه محکم بسته باشد در غیر اینصورت ماندگاری بالایی نخواهد داشت.

در طبخ کمپوت سیب توجه داشته باشید که زمان پخت زیاد باعث له شدگی سیب‌ها میگردد.

۲.  نگهداری کمپوت سیب در زمستان

اگر قصد دارید کمپوت را برای فصل زمستان نگهداری کنید حتماً دقت کنید سیب‌هایی انتخاب کنید که دچار کرم خوردگی و خرابی نباشند و حتماً زمان تهیه کمپوت سیب‌ها را خرد نکنید و فقط پوست آنها را بکنید. بهترین روش نیز استفاده از روش تهیه در شیشه است. در صورت تمایل میتوانید کمپوت سیب و گلابی را بصورت مخلوط تهیه و نگهداری کنید.

۳. خواص کمپوت سیب

اسیدهای موجود در سیب و حتی کمپوت آن برای دندان و لثه بسیار مفید می‌باشد و باعث از بین رفتن باکتری‌های دهان می‌گردد. همچنین مصرف سیب از فرسوده شدن دندان جلوگیری میکند و مواد غذایی مانده در میان دندانها از بین میرود.

برای افرادی که دچار بیماری معده و یا دچار سوزش معده هستند بسیار مفید بوده و مصرف آن به آرام شدن معده کمک خواهد کرد.

سیب بدلیل وجود ویتامین های A ،2B ،C و همچنین آهن، پتاسیم، منیزیم و کلسیم از خشکی و پیری پوست جلوگیری میکند و موجب شادابی و درخشندگی پوست خواهد شد.

افرادی که از میوه تازه و خام بدلیل وجود اسید میوه نمی توانند استفاده کنند و دچاره معده درد می شوند می‌توانند کمپوت را جایگزین آن کنید.

فیبر موجود در سیب و کمپوت آن به درمان یبوست کمک می‌کند ولی باید توجه داشته باشد که مصرف آن باید به میزان مناسب باشد.

سیب پخته شده برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است و در صورت ابتلا به سرماخوردگی میتوانید از سیب پخته استفاده کنید.

سیب پخته بدلیل دارا بودن انواع ویتامینها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

فسفر و ویتامین های موجود در سیب به عملکرد بهتر و تقویت مغز کمک می کند.

۴. ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم کمپوت سیب

انرژی: ۶۷ کیلوکالری

کربوهیدرات: ۱۶/۷۰ گرم

پروتئین: ۰/۱۸ گرم

چربی: ۰/۴۹ گرم

آب: ۸۲/۳۶ گرم

فیبر: ۱/۷۰ گرم

قند: ۱۵ گرم