لزوم داشتن آگاهی های لازم در مواجهه با مخاطرات

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در نوزدهمین مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس که در مدرسه عصمت منطقه 5 تهران برگزار شد، اظهار داشت: در دو هفته گذشته در کرمانشاه از نزدیک شاهد وضعیت مناطق زلزله‌زده بودم و بر اساس نتایج بررسی‌ها، ساختمان‌هایی که کوچکترین موارد ایمنی را رعایت کرده بودند، کسی در آن فوت نکرده بود اما سازه‌های بدون رعایت کیفیت، آسیب شدید دیده بودند.

وی افزود: به نظام مهندسی پیشنهاد کردم که مهندسان را به این مناطق بیاورند تا این ساختمان‌های پایین آمده در مناطق زلزله‌زده را ببینند.

نجار با بیان اینکه مخاطرات طبیعی بالأخص زلزله خبر نمی‌کند و در چشم به‌هم زدنی شرایطی مثل آنچه در غرب کشور رخ داد، بروز می‌کند، اضافه کرد: آنچه در غرب کشور در حوزه امدادرسانی و کنترل شرایط پس از زلزله رخ داد، یک رکورد بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: این رکورد هم در حوزه حمایت مردم و هم در امور امدادرسانی ثبت شد البته نابسامانی در توزیع کمک‌ها وجود داشت اما نجات مجروحان، امدادرسانی و حجم عمل‌های انجام شده در مناطق زلزله زده یک رکورد بود.

نجار بیان داشت: ما در این مانورها باید یاد بگیریم که اولین نجات دهنده‌ها، اعضای نجات یافته در هر خانواده هستند و با وجود اینکه پس از هر حادثه این چنینی نوک پیکان انتقاد به سوی سازمان مدیریت بحران کشور گرفته می‌شود اما این سازمان تنها هماهنگ کننده و هدایت کننده است نه عامل؛ لذا اگر آموزش‌های لازم داده شده باشد اولین امدادگر عضوی از اعضای خانواده هستند که سالم مانده‌اند.

وی تصریح کرد: در حادثه‌هایی همچون حادثه اخیر زلزله در غرب کشور، اگر کمک‌ها نقدی باشد خیلی بهتر است چون گاهی برخی وسایل غیر ضرور هستند و جدا کردن کالاهای هدیه شده و رساندن آن هم سخت‌تر است در حالی که هدیه‌های نقدی خیلی زودتر به کالای مورد نیاز تبدیل می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطر نشان کرد: جامعه باید آگاهی لازم را در مواجهه با مخاطرات داشته باشد و این گونه مانورها در این امر تاثیرگذار هستند.