به گزارش ايسنا، سردار اسماعيل احمدي مقدم در حاشيه پنجاه و يكمين همايش شوراي عالي استانها با تقاضا از مجلس براي افزايش حداقل سه برابري بودجه انسداد مرزها اظهار كرد: در اين صورت ميتوانيم به اهداف مشخص شده برنامه پنجم در کنترل مرزها برسيم.

وی افزود: حداقل نصف بودجه مربوط به انسداد مرزها در سال جاری پرداخته شده است و از نظر واگذاری مشکل خاصی وجود ندارد و سال گذشته بودجه به صورت ۱۰۰ درصد پرداخت شد و برای امسال هم تأکید رئیس جمهوری به پرداخت‌ ۱۰۰ درصدی اعتبار بوده اما منبع پول ناچیز است و پاسخگوی نیازها نیست.

فرمانده نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: رقم ۸۵ میلیارد تومان برای انسداد مرز رقم کوچکی ا‌ست و نسبت به سال اول که ۱۲۵ میلیارد تومان بوده کاهش یافته است.

وی در زمینه توان هواناجا گفت: هواناجا از توان خوبی برخوردار است. در حال حاضر با خرید پرنده‌های جدید و سبک برای کنترل مرزهای دریایی و هوایی در حال تقویت آن هستیم و با اجرای برنامه‌های متنوع و ایجاد امکانات هوایی در حوزه هواناجا امکان کنترل کویر، ترافیک شهرها و مرزها را خواهیم داشت.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه با بیان این که نمی‌توان فروش مشروبات الکلی یا مواد مخدر در کیوسکی مطبوعاتی را به تمام کیوسک‌ها تعمیم داد گفت: این امر یک رویه نیست و طبق اطلاعی که به نیروی انتظامی می‌رسد با متخلفان برخورد می‌کند.

وی درباره افزایش جریمه‌های راهنمایی و رانندگی گفت: دیگر از این مرحله عبور کرده‌ایم که فلسفه جریمه چیست، فلسفه جریمه بازدارندگی آن است و طبیعتاً همه جای دنیا به اثبات رسیده که هر چه هزینه تخلف بالاتر باشد میزان تخلف کاهش پیدا می‌کند.

احمدی‌مقدم همچنین با بیان اینکه اصل جریمه، بازدارندگی است گفت: با توجه به اینکه جریمه‌ها در کشور ما چندین سال بود که اصلاح نشده بود عملا بازدارندگی خود را از دست داده بودند و به عنوان مثال هر فردی که قصد ورود به محدوده طرح ترافیک را داشت با قبول پرداخت ۱۳ هزار تومان برای ورود به طرح ترافیک به آن وارد می‌شد.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه عنوان کرد: بحثافزایش جریمه‌ها بحثفرهنگسازی و ایجاد بازدارندگی از انجام تخلف و تصادفات است و تلاش همه قانونگذاران کاهش تلفات جانی است.

احمدی‌مقدم همچنین با بیان اینکه افزایش خودرو به معنی افزایش استفاده نیست اظهار کرد: کشورهایی هستند که به تعداد نفراتشان خودرو دارند ولی خیابان‌هایی خلوت دارند و حمل و نقل عمومی قوی است این طور نیست که برای هر کار کوچکی از خودروی شخصی استفاده شود و نمی‌توانیم با افزایش خودرو و ظرفیت معابر و مصرف سوخت ترافیک و آلودگی هوا را افزایش دهیم.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه با بیان اینکه بودجه نیروی انتظامی به مجموعه منابع کشور باز می‌گردد گفت: این بودجه در ۵ - ۶ سال اخیر رشد خوبی داشته است البته همچنان کمبودهایی وجود دارد و مجلس و دولت قول دادند در این زمینه همکاری کنند افزایش ضر یب امنیت و نفوذ قانون را به دنبال دارد.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه با تشریح زمینه‌های کمبود بودجه نیروی انتظامی گفت: در زمینه عمرانی و انسداد مرزها امکاناتمان مناسب نیست.

وی افزود: در حوزه تجهیزات پلیسی، الکترونیکی و خودرو هم با کمبودهایی مواجهیم. از ما سوال می‌شود چرا بنزی که از رده خارج می‌شود جایگزینش سمند می‌شود؟ این موضوع به خاطر کمبود منابع اتفاق می‌افتد. ضمن این که باید بگویم به دنبال واردات ماشینهای گران قیمت خارجی نیستیم.

احمدی‌مقدم در ادامه عنوان کرد: در پرداخت حقوق و مزایا هم بخش زیادی از منابع محدودمان مصرف می‌شود و در تمام این موارد نیاز به افزایش بودجه احساس می‌شود.

وی در ادامه درباره متولیان ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در کشور اظهار کرد: ساختار حل کننده این موضوع در قانون پیش‌بینی شده و شورای اجتماعی وزارت کشور است و باید گفت مشکل در این زمینه مشکل ساختاری نیست.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه با اشاره به پیشنهاد ناجا به شهرداری تهران مبنی بر ایجاد یگان انتظامی گفت: ایجاد یگان انتظامی پیش از این در سازمانهایی نظیر سازمان محیط زیست و شیلات انجام شده است و به شهردری پیشنهاد شد برای تامین امنیت پارکها، پاکینگ‌ها، برخورد با سد معبر و انجام اجراییات این یگان را تشکیل دهد.

وي افزود: چون نگهبانهاي پاركها و اماكن تفريحي قدرت و امكانات لازم را براي مبارزه با مزاحمين ندارند ميتوان با تشكيل اين حلقه واسط، بسياري از مشكلات را حل كرد و بخشي از نيازهاي امنيتي كلانشهرها را تامين كرد.