بازدید نجفی از پروژه تونل آرش-اسفندیار

محمد علی نجفی در حاشیه این بازدید طی جلسه کاری با حضور مسؤولان معاونت فنی و عمران و مدیران پروژه، به بررسی مسایل فنی، اجرایی و مالی پروژه های تونل و زیرگذر آرش-اسفندیار و پارکینگ طبقاتی نیایش پرداخت.

وی همچنین با حضور در محل پروژه از نزدیک با روند اجرای تونل و پارکینگ طبقاتی آشنا شده و دستورات لازم برای پیشرفت و آماده سازی نهایی پروژه را صادر کرد.

بر اساس این گزارش تونل و زیرگذر آرش- اسفندیار به طول ۲۶۰۰ متر یکی از پروژه های عمرانی مهم در محدوده منطقه سه شهرداری تهران به شمار می رود که با توجه به کمبود محور های شرقی - غربی در محدوده این منطقه و به منظور ایجاد کریدور شریانی برای تخلیه بار ترافیکی در حال احداث است.  از جمله ویژگی های این پروژه می توان به عبور از زیر شریان های اصلی همچون بزرگراه های مدرس و نیایش و خیابان های آفریقا و حضرت ولیعصر (عج) اشاره کرد که برای اجرای آن ۱۵۹ هزار متر مکعب عملیات حفاری صورت گرفته است. همچنین این تونل در محدوده زیرسطحی اتوبان مدرس به طول ۵۴ متر به صورت دو طبقه طراحی و اجرا شده است.  

پروژه تونل آرش اسفندیار هم اکنون در مراحل پایانی اجرا قرار دارد و پس نصب تجهیزات فنی و الکتریکی تا پایان سال آماده بهره برداری خواهد بود.

با افتتاح این پروژه طول تونل های شهری پایتخت به بیش از ۲۷ کیلومتر خواهد رسید.  

همچنین پارکینگ طبقاتی نیایش نیز یکی از پروژه های منحصر به فرد به شمار می رود که برای نخستین بار در کشور به دلیل محدودیت ها و معارضان سازه ای به صورت Top-Down (از بالا به پایین) اجرایی می شود. این پارکینگ طبقاتی با ظرفیت ۱۲۷۸ خودرو امکان دسترسی مستقیم به تونل نیایش و شریان های اطراف را دارا بوده و هم اکنون در پیشرفت ۴۲ درصدی قرار دارد.