به گزارش برنا، سیاهی و کبودی اطراف چشم میتواند دلایل متعددی داشته باشد که عوامل زمینهای تیرگی از قبیل كمخونی، بیماریهای تیروئیدی، برخی بیماریهای هورمونی و حساسیتهای پوستی (اگزمای سرشتی) نیز، موجب به وجود آمدن سیاهی در اطراف چشم میشود.

همچنین عواملی همچون خستگی، بی‌خوابی، قرار گرفتن در معرض آفتاب و تغییرات هورمونی ماهیانه زنان نیز، نقش چشمگیری در تشدید سیاهی دور چشم دارد. خستگی و رنگ پریدگی علت بروز تیرگی چشم موقتی است. همچنین تیرگی دور چشم در برخی زنان، در دوران قاعدگی و در پایان دوران بارداری تشدید می‌شود.

افزایش سن نیز دلیل دیگری برای بروز تیرگی دورچشم است و سیاهی دور چشم با افزایش سن و بتدریج ظاهر می‌شود زیرا در مرحله سالمندی تغییر رنگ در اغلب نقاط پوست بدن رخ می‌دهد که از آن جمله تغییر رنگ پوست پلک و دور چشم است که دائمی می‌شود.


درمان
سیاهی دور چشم، در اغلب موارد بیماری محسوب نمی‌شود و این جزو خصوصیات طبیعی پوست برخی افراد است. پس ریشه‌کن کردن، برطرف کردن و پیشگیری کردن باعثاز بین رفتن کامل سیاهی دور چشم نمی‌شود.

در واقع باید گفت سیاهی دور چشم درمان قطعی و صد درصد ندارد اما کرم‌های ضدسیاهی دور چشم در بعضی افراد سیاهی دور چشم را تا حدی کاهش می‌دهد.

به دلیل این‌که کرم‌های مذکور تغییرات را در گردش خون عروق پوست پلک به وجود می‌آورند، تا حدودی از تجمع خون وریدی در پلک جلوگیری کرده و باعثکاهش سیاهی دور چشم می‌شود ولی آن را از بین نمی‌برد.

تکنیکهایی از قبیل بعضی از انواع لیزر و لایه‌برداری‌های شیمیایی خفیف هم می‌تواند در کاهش سیاهی موثر باشد؛ ولی تاثیرات این تکنیک‌ها در افراد، متفاوت و غیرقابل پیش‌بینی بوده، مورد توافق همه متخصصان نیست و می‌توان گفت این نوع درمان موقتی است.


ده راه درمان سیاهی دور چشم
۱ - مخفی کنید. افراد جوان‌تر که با تیرگی دور چشم مواجهند، می‌توانند با کرم‌های پوشاننده استاندارد و معتبر آن را مخفی کنید.

۲ - عینک بزنید. در افرادی که از عینک استفاده می‌کنند، این تیرگی کمتر به نظر می‌آید.

۳ - خوب و به اندازه بخوابید. توجه داشته باشید که دومین علت شایع کبودی زیر چشم اختلالات خواب است.

۴ - صورتتان را با آب خنک بشویید.

۵ - از ماسک‌های طبیعی شبانه استفاده کنید. این ماسک‌ها محیطی مغذی و مرطوب برای پوست صورت شما ایجاد می‌کنند.

۶ - سیگار نکشید. توجه داشته باشید سیگار بزرگ‌ترین دشمن پوست شماست.

۷ - مصرف نمک را کاهش دهید.

۸ - سبزی‌ و میوه تازه بخصوص سبزی‌های حاوی مواد آنتی‌اکسیدان مثل اسفناج بخورید.

۹ - ویتامین ثو آهن را به میزان کافی مصرف کنید.

۱۰- ورزش را هیچگاه فراموش نكنید.