غفلت از نوسازی مدارس فرسوده در بودجه آموزش و پرورش

براساس بودجه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال 97 اعتباری معادل 35 هزار و 984 میلیارد تومان اختصاص یافته است، که بر این اساس بودجه استانی این وزارتخانه در سال 97 معادل 33 هزار میلیارد و 153 میلیون تومان و بودجه اعتبارات اجرایی معادل 2 هزار و 831 میلیارد تومان است.

در میان سازمان‌های زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش، بودجه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور کاهش چشم‌گیری داشته و از 814 میلیارد و 790 میلیون در سال 96 به 66 میلیارد و 342 میلیون تومان رسیده است.

به اذعان برخی کارشناسان آموزشی با این بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال 97 کسری 6 هزار میلیارد تومانی خواهد داشت و این رقم به اجبار پاسخگوی حقوق جاری معلمان خواهد بود.

در همین رابطه حمیدرضا حاجی‌بابایی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از مشکلات لایحه بودجه 97 بحث استانی کردن بودجه آموزش و پرورش است و با این کار استان‌ها با مشکل مواجه خواهند شد و استانداری‌ها با توجه به مشکلاتی که با آن روبرو هستند نمی‌توانند به شکل صحیح از آموزش و پرورش حمایت کنند.

عضو کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس عنوان کرد: در حال حاضر سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه کل کشور در حال کاهش است و در سال 96 به 10 درصد و در بودجه 97، به 8.2 درصد کاهش می‌یابد چرا که بودجه عمومی 425 هزار میلیارد تومان است و بودجه آموزش و پرورش 35 هزار میلیارد تومان تعیین شده است که این رقم 8.2 درصد می‌شود.

وی تصریح کرد: بودجه پیش‌بینی شده برای آموزش و پرورش در سال 97، 35 هزار و 984 میلیارد  تومان است که از این مبلغ 2831 میلیارد تومان برای کارهای اجرایی و 33هزار میلیارد و 153 میلیون تومان به صورت استانی در نظر گرفته شده است.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: سال 96 بودجه آموزش و پرورش 6 هزار میلیارد تومان کسری دارد که این را باید استان‌ها جبران کنند که امکان‌پذیر نخواهد بود.

حاجی‌بابایی به کاهش بودجه سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور اشاره کرد و گفت: کاهش چشمگیر بودجه این سازمان در سال 97 و عدم تخصیص قابل ملاحظه اعتبارات این بخش در سال 96 بیانگر آن است که دولت رویکرد مثبتی به تجهیز و بازسازی مدارس فرسوده ندارد.

وی خاطر نشان کرد: باید در نظر داشت آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است و درآمدزایی ندارد، نگاه مصرفی به آن با وجود این که آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین یک دستگاه مولد تعریف شده است، اما چون دیربازده است در تخصیص اعتبارات استانی آن را با چالش‌های متعددی مواجه خواهد کرد.