نقش پررنگ موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوای تهران

مسعود زندی سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اصلی‌ترین مشکلات آلودگی هوای کلانشهر‌ها، اظهار داشت: ظرفیت زیست محیطی شهر تهران برای این تعداد خودرو مناسب نیست و تصمیم گیران کلان کشور باید درباره این موضوع برنامه ریزی کنند.

وی با بیان اینکه خودرو‌ها اگر استاندار‌های معاینه فنی را رعایت کنند، باز در فصل سرد سال مشکل آفرین می‌شوند، گفت: ما در شهر تهران شاهد تردد کامیون‌هایی با قدمت ۳۰ سال هستیم که شبانه در تهران تردد می‌کنند.

زندی تصریح کرد: در شهر تهران حدود ۶ هزار اتوبوس داریم که نیاز تهران به حداق ۱۲ هزار دستگاه اتوبوس است.

وی ادامه داد: از ۶ هزار دستگاه اتوبوس فقط ۳ هزار دستگاه آن فرسوده هستند که قطعا باید نوسازی و بازسازی شوند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نوسازی خودرو‌ها گفت: سیاست دولت در زمینه نوسازی خودرو‌ها به گونه‌ای باید باشد که خودروهای فرسوده را از چرخه تردد خارج کرده و خودرو‌هایی با استاندارد بین المللی تولید و وارد کند.

وی در رابطه با موتور سیکلت‌ها نیز افزود: در شهر تهران بالغ بر ۲،۵ میلیون موتور سیکلت تردد می‌کنند و به علت کاربراتوری بودن این دستگاه‌ها هیچ گونه پایداری برای رعایت استاندارد‌ها ندارند.

زندی اظهار کرد: حدود ۲۰ درصد آلایندگی هوای تهران مربوط به تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری است که همین موارد‌ها باعث ایجاد آلودگی و مشکلات در شهر تهران هستند که باید برای این‌موضوع‌ها برنامه ریزی کرد.