به گزارش مهر، هرچند که چندی پیش معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست اعلام کرد در سال جاری تهران تا کنون تنها ۳ روز ناسالم و ۱ روزبسیار ناسالم را پشت سر گذاشته است و سازمان محیط زیست تنها مرجع رسمی اعلام تعداد روزهای سالم و نا سالم است اما یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید می کند سال ۹۰ ناسالمترین سال از سال ۷۸ تاکنون بوده واز ابتدای امسال تا کنون دو روز پایتخت هوای پاک، ۱۰۵ روز سالم، ۱۵۶ روز ناسالم و سه روز بسیار ناسالم داشته است.

این درحالیست که بر اساس آمارها در سال گذشته ۱۴ روز هوای پایتخت در شرایط پاک، ۲۴۷ روز سالم، ۱۰۳ روز ناسالم و یک روز بسیارناسالم بوده است.

به هرحال بر اساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و مطابق با پیش بینی های سازمان هواشناسی مبنی بر انباشت آلاینده ها در کلانشهرها به دلیل پایداری جوی، تهران تمام هفته گذشته را در هوای ناسالم سپری کرد.

این هفته نیز با پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر پایداری و افزایش آلاینده ها در کلانشهر ها و بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا و همچنین مرکز پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران هوای امروز پایتخت برای گروههای حساس در شرایط ناسالم بوده است.

بر اساس این گزارش، امروزشاخص ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون روی عدد ۱۲۸ ایستاده تا پایتخت نشینان ناسالم بودن هوا را بیشتر احساس کنند. اگرچه هوای تهران این روزها آنقدر بد است که نیازی به اعلام آمار ضد و نقیض از سوی سازمان های مختلف نیست و تنها با چند ساعت گذراندن در خارج از منزل می‌توان آلودگی هوا را با تمام وجود حس کرد.

همچنین سازمان هواشناسی بروز هرگونه بارندگی وزش باد قابل توجه را تا پایان هفته در اقصی نقاط کشور غیر محتمل اعلام کرد بنابراین انتظار می رود تمام این هفته هم مردم تهران هوای ناسالم تنفس کنند.

البته از آنجایی که هرسال با سرد شدن هوا و بروز پدیده اینورژن تعداد روزهای ناسالم در تهران و سایر کلانشهرها افزوده می شود دیدن مناظری مانند آنچه که این تصاویر از هوای امروز تهران ثبت کرده اند برای مردم کم کم عادی شده و تصور می‌کنند شاید مسئولان وزارت بهداشت درست می گویند و نمی توان سوزش چشمها، سر درد، سرگیجه و سرفه و خستگی را در این روز ها صد در صد به آلودگی هوا ربط داد.

اما امروز سخنگوی فراکسیون شهری و مدیریت روستایی در مجلس هشتم هم با تأکید بر استانداردسازی و افزایش کیفیت سوخت و همچنین فرهنگ‌سازی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای کارهای روزمره گفته است: مردم یکی از مهمترین عواملی هستند که در آلودگی هوا نقش اساسی دارند و با فرهنگسازی و گسترش استفاده از حمل و نقل عمومی می توان آلودگی هوای پایتخت را تا حد زیادی کاهش داد.

انوشیروان محسنی بندپی با تأکید بر اهمیت توسعه وسایل نقلیه عمومی به‌ویژه مترو با مکلف کردن دولت به پرداخت دو میلیارد دلار اعتبار سهم مترو، گسترش این وسیله نقلیه شهری را بهترین راهکار برای کاهش آلودگی هوا اعلام کرد.

انوشیروان محسنی بندپی گفت: یکی از منابع آلودگی هوای کلان‌شهرهایی مانند تهران، فرسودگی خودروهای شهری است که با از رده خارج کردن این خودروها می‌توان از شدت آلودگی هوا کم کرد.

اما مسئولان شهرداری با تآکید بر این که شهرداری تهران به وظیفه اش در قبال گسترش حمل و نقل عمومی به خوبی عمل نموده، گفته اند: اسباب شگفتی و تعجب است که داعیه داران حفظ محیط زیست از ادای بدیهی ترین تکالیف و انجام ساده ترین وظایف خود در برابر مردم شانه خالی می کنند.

به هر حال مسئولان شرکت کنترل کیفیت هوا و همچنین مرکز پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران از مردم خواسته اند دست کم مردم در این روز ها کمتراز خودروهای شخصی استفاده کنند و سالخوردگان و گروههای حساس و دیگر گروهها نیز اگر کار ضروری ندارند از منزل خارج نشوند.