تاثیر استانی‌شدن بودجه ۹۷ بر آموزش‌وپرورش

حمیدرضا حاجی‌بابایی درباره بودجه آموزش‌وپرورش در سال 97 اظهار کرد:‌ استانی شدن بودجه آموزش‌وپرورش یک تجربه شکست‌‌خورده و این مسئله با آسیب‌هایی همراه است؛ نخست آنکه اعتباراتی که در سطح ملی در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد در استان‌ها به این اندازه قرار نخواهد گرفت چون بودجه آموزش‌وپرورش در تنگنای نیازهای فراوان استانداری‌ها قربانی خواهد شد.

وی افزود:‌ با استانی شدن بودجه به‌دلیل عملکرد متفاوت استان‌ها زمینه اعتراض معلمان گسترده خواهد شد به این دلیل که دریک استان اضافه‌کار به‌نحوی داده می‌شود و در استان دیگر به‌نحوی دیگر و این مسئله باعث تحمیل فشارهایی به معلمان می‌شود.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پشت‌پرده استانی‌ کردن بودجه خصوصی‌سازی است، گفت: استانداری‌ها مأموریت پیدا می‌کنند با واگذاری مدارس به بخش خصوصی به بودجه خود کمک کنند،‌ این روش بودجه‌ریزی برای خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش و واگذاری مدارس به بخش خصوصی و واگذاری دانش‌آ‌موزان به مدارس غیردولتی است که باعث تضعیف مدارس دولتی می‌شود و این مدارس به‌عنوان اولویت نخست آموزش‌وپرورش نخواهند بود.

حاجی‌بابایی تأکید کرد:‌ با استانی شدن بودجه، مدیران کل استان‌ها از یک مدیر برنامه‌ریز و آموزشی به مدیر تدارکاتی تبدیل خواهند شد. فشار کسری بودجه از سازمان مدیریت و وزارت آموزش‌وپرورش به ادارات آموزش‌وپرورش استان‌ها منتقل می‌شود و چون آنها توان لازم برای تأمین بودجه را نخواهند داشت نارضایتی و کمبود اعتبار بیشتر خودنمایی خواهد کرد همچنین فشار سنگین کسری بودجه و مشکلات موجود در آموزش‌وپرورش به استانداری‌ها  و ادارات کل آموزش‌‌وپرورش منتقل خواهد شد.