دكتر 'محمد ابراهیمی' روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: فضانوردان معمولا از میان خلبان های هواپیماهای جنگنده انتخاب می شوند و با ارایه آموزش های بیشتر این خلبانان، آنان به فضانورد تبدیل می شود.

وی از انجام مذاکرات مقدماتی با کشورهای صاحب فناوری فضایی به منظور تربیت فضانورد خبرداد و افزود: این مذاکرات با کشورهایی مانند چین و روسیه انجام شده است و براین اساس تعدادی ازداوطلبان فضانوردی به منظور آموزش و سازگاری با شرایط فضا در این کشورها آموزش خواهند دید.

وی درمورد پروژه اعزام انسان به فضا اظهار داشت: در حال حاضر مطالعات و طراحی مفهومی اولیه و امکان سنجی های لازم در این زمینه انجام شده است و تاکنون تعدادی از کاوشگرها از سوی جمهوری اسلامی ایران به فضا پرتاب شده اند.

ابراهیمی افزود: مرحله بعدی اعزام انسان به فضا دارای دو فاز مطالعات اولیه درباره سفینه حامل انسان به فضا و انجام عملیات واقعی به منظور به دست آوردن فناوری است که با پرتاب کاوشگرها و اعزام موجودات کوچک به فضا این ماموریت پیگیری می شود.

وی افزود: پروژه اعزام انسان به فضا در مراحل بعدی به تدریج با بزرگتر کردن اندازه محموله های اعزامی به فضا در چند سال آینده به نتیجه خواهد رسید.

رییس پژوهشگاه هوافضا خاطرنشان کرد: در مرحله اول اجرای این پروژه، فضانورد انتخاب شده در مدت زمان ۳۰ دقیقه اولین پرواز مداری را انجام خواهد داد و به زمین بازمی گردد و در نهایت این پروژه با فرستادن سفینه به فضا کامل می شود.

وی افزود: فرستادن سفینه به فضا دارای دو مرحله اصلی است كه مرحله اول شامل ساخت سفینه ، كپسول حامل انسان و سیستم های پشتیبان حیات و مرحله دوم نیز شامل ساخت ماهواره بر حامل كپسول است.