تلالو سومین آسمان نمای با کیفیت دنیا بر فراز تپه‌های عباس آباد

افکارنیوز: قرار است در آینده نزدیک این نیم کره به سومین پلانتاریوم دنیا تبدیل شود تا فضایی فرهنگی دیگری از یک زمین بی‌دفاع شهری به امکانات پایتخت افزوده شود. پلانتاریوم، یا همان آسمان‌نما، تالاری است که در آن نمایی از ستارگان، سیاره‌ها و دیگر پدیده‌های آسمانی برای اهداف آموزشی یا سرگرمی نمایش داده می‌شود. معمولاً آسمان‌نما دارای گنبدی است که بینندگان در زیر آن می‌نشینند و تصویری از آسمان را که با پروژکتور مخصوصی بر سقف گنبد می‌افتد، نگاه می‌کنند.
تدریس علم نجوم عمدتاً متکی بر مشاهده ستارگان و سیاراتی است که در آسمان شب ظاهر می‌شوند. در عین حال کمتر مکان آموزشی را می‌توان یافت که از فضای باز بتواند به خوبی برای آموزش ستاره شناسی استفاده کند. عواملی همچون یافتن مکان مناسب، مطلوب بودن شرایط جوی، صاف و تاریک بودن آسمان شب، مشاهده تعداد زیادی ستاره که به صورت فشرده در کنار یکدیگر قرار دارند، تصور خطوط فرضی دستگاه‌های مختصات در آسمان و … باعثمی‌شود که آموزش این علم در فضاهای باز با دشواری انجام پذیرد؛ اما امکانات محیطی، این تسهیلات را در اختیار مدیرانت شهری قرار داده است تا با ساخت این آسمان نما در قلب اراضی عباس آباد، مسائل مربوط به فراگیری علم نجوم را در محیطی مناسب و با امکانات نمایشی گسترده فراهم کنند.

در مرکز گنبد آسمان نمای اراضی عباس آباد، یک پروژکتور مرکزی قرار دارد که شامل پروژکتورهای جداگانه‌ای برای خورشید، ماه، سیارات و ستارگان است. این پروژکتورها توسط موتورهای دقیقی به حرکت در می‌آیند و در صورت لزوم سرعتشان را سریع و یا آرام می‌کنند. این پروژکتورها حتی می‌توانند آسمان شب را در هر زمانی، در گذشته یا آینده به تهرانی‌های علاقه‌مند نشان دهند.

شهرداری تهران در راستای طرح سازماندهی محدوده ۵۶۰ هکتاری زمین‌های عباس‌آباد اراضی عباس آباد بعد از افتتاح بوستان آب و آتش و بوستان بنادر در نظر دارد این آسمان نما را نیز در آینده نزدیک افتتاح کند. آسمان نمایی که با پل ابریشم، به سایر بوستان‌های اراضی عباس آباد متصل شده و فضایی مفرح را برای اهالی پایتخت رقم خواهد زد.

پلانتاریوم اراضی عباس آباد در پارک سفرهای آسمانی یا گلستان منظومه شمسی پیش‌بینی شده است که شکل نهایی آن همانند یک خورشید تابان در فراز تپه‌های عباس آباد خواهد بود.

البته پیش از این آسمان نمای دیگری نیز به نام آسمان نمای تهران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۲، با همت سازمان جغرافیایی کشور تاسیس شد که در حال حاضر نیز به عنوان یکی از بخش‌های این سازمان، مشغول به فعالیت است. اما بدون شک این آسمان نما هیچ گاه نمی‌تواند با پلانتاریوم اراضی عباس آباد رقابت کند؛ چرا که آسمان نمای تعبیه شده از سوی شهرداری تهران، سومین آسمان نمای دنیا از جهت کیفیت است که در نوع خود در کشورهای خاور میانه بی بدیل به نظر می‌رسد.

آسمان نمای اراضی عباس آباد قادر است ۵ هزار و ۸۰۰ ستاره، کهکشان راه شیری، منظومه شمسی، نحوه حرکت ظاهری سیارات و همچنین استوای سماوی، نصف النهار سماوی و دایرة البروج را برای علاقه مندان به نمایش بگذارد. علاوه بر این تماشای دنباله دارهای فضایی و نحوه حرکت آنها در آسمان نیز امکانی شگفت انگیز خواهد بود که در این آسمان نما در نظر گرفته شده است.

در این میان تا تابستان سال جاری در حدود ۲۵ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این پروژه گشایش یافت؛ اما هنوز پلانتاریوم اراضی عباس آباد به بیش از ۶۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارد تا درهای خود را تا پایان سال به روی شهروندان تهرانی باز کند.

این پروژه دارای دو هزار و ۵۰۰ متر زیربنا است که دو کره اصلی را شامل می‌شود. همچنین ظرفیت ۲۴۰ صندلی و غرفه‌هایی برای برگزاری نمایشگاه‌های حوزه نجوم و علوم فضایی در این پروژه پیش‌بینی شده است.