نحوه مراقبت از ارتودنسی ثابت و متحرک

محمدامین نریمانی متخصص ارتودنسی و جراح فک در خصوص مراقبت‌های پس از برنامه ارتودنسی اظهار داشت: درمان ارتودنسی یکی از روش‌های درمانی برای دندان‌های نامرتب است و به وسیله آن دندان‌ها از محل خود جابه‌جا می‌شوند، اما باید توجه داشت زمانی که دندان ها حرکت می‌کنند، اگر مراقبت‌های لازم صورت نگیرد، ممکن است به محل اولیه برگردند. 

وی افزود: مکانیسم عملکرد ارتودنسی به این صورت است که الیاف پریودنت‌ها به صورت کش از یک طرف به دندان و از طرف دیگر به استخوان فک متصل است و زمانی که دندان به محل جدید کشیده می‌شود، این نخ‌ها نیز حالت کشیدگی به خود می‌گیرد، اما باید توجه داشت که همچنان دندان‌ها برای برگشتن به مکان خود تمایل دارند. 

این متخصص ارتودنسی تصریح کرد: برای جلوگیری از برگشت دندان‌ها و ایجاد نامرتبی مجدد در چیدمان‌ دندان‌ها، پزشک درمانگر، وسایل نگهدارنده‌ای را برای بیمار تجویز می‌کند که این وسایل اجازه بازسازی الیاف و نگهداری دندان‌ها را در محل جدید می‌دهد و امکان برگشت دندان به محل قبلی نیز کمتر خواهد شد. 

وی در خصوص نوع دستگاه‌هایی که به بیمار تجویز می‌شود، توضیح داد: این دستگاه‌ها به دو صورت ثابت و متحرک هستند که دستگاه‌های ثابت بر روی تکلم و صدای بیمار اثری نمی‌گذارد و مشکلات پس از ارتودنسی با دستگاه‌های ثابت بسیار کمتر است. 

وی گفت: در مواردی بسته به شرایط بیمار نمی‌توان از دستگاه‌های ثابت استفاده کرد، که در این زمان پزشک دستگاه‌های متحرک را برای فرد تجویز می‌کند. ریسک گم شدن وسایل، شکستن و استفاده نکردن وسایل متحرک از طرف بیمار در این روش وجود دارد. 

این متخصص ارتودنسی ادامه داد: بی‌توجهی به استفاده منظم از وسایل متحرک نیز می‌تواند باعث تغییر وضعیت دندان‌ها شود و پس از مدتی این تغییر باعث می‌شود که پلاک‌ها به صورت صحیح در محل خود قرار نگیرد. 

نریمانی گفت: غذاهای سخت مانند چیپس، آجیل، بلال، ذرت بو داده، ته دیگ می توانند موجب آسیب به دستگاه‌های ارتودنسی شوند. برای خوردن بعضی از غذاهای سفت مانند سیب یا هویج می توان آنها را به قطعات کوچکتر تقسیم کرد  وجود مواد غذایی شیرین در مجاورت براکت‌ها و سیم‌ها و تمیز نکردن آنها می‌‌تواند شانس ایجاد پوسیدگی دندان‌ها را افزایش دهد. در هنگام ورزش‌هایی که احتمال ضربه وجود دارد از محافظ های مخصوص دهان باید استفاده شود.برای کودکان در حال ورزش، باید از محافظ مخصوص دهان استفاده کرد.

وی توصیه کرد: مراحل نگهداری و حفظ دستگاه‌های ارتودنسی بسیار با اهمیت است و زمانی که بیمار احساس کرد که پلاک به درستی در جای خود قرار نمی‌گیرد و یا اینکه قسمتی از وسایل ثابت، شکسته و از جای خود جدا شد، باید به پزشک متخصص مراجعه کند. 

وی در پایان گفت: در اغلب موارد نیاز است بیمار فواصلی دو تا چهارماه پس از انجام ارتودنسی برای مراقبت‌های لازم به پزشک خود مراجعه کند.