اثرات وحشتناک مواد مخدرهای جدید

پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر  با اشاره به طرح شناسایی معتادان متجاهر در سطح شهر تهران اظهار کرد: حدود یک میلیون و 305 هزار نفر مصرف کننده مستمر در سال 1390 طی اجرای چندین طرح شناسایی معتادان متجاهر در تهران شناسایی شدند که شیوه اجرای این طرح با اقداماتی که در سال 94 در این راستا انجام شد متفاوت است.

وی افزود: تعداد مصرف کنندگان موادمخدر در سال 94 طی اجرای طرح شناسایی معتادان متجاهر در استان‌های مختلف به 3 میلیون و 394 هزار نفر رسید.

افشار با اشاره به کاهش تعداد معتادان متجاهر شناسایی شده در سال 94، گفت:  تعداد معتادان متجاهر شناسایی شده طی اجرای طرح مشابه با همان متدولوژی به 2 میلیون و 800 هزار نفر رسید و این میزان نسبت به تعداد خام معتادان کاهش یافته است.

وی با اشاره به باورهای مردم نسبت به تعداد معتادان متجاهر خیابانی اظهار کرد: با توجه به تغییر الگوی مصرف و مواد جدید افراد زودتر خیابانی می شوند، یعنی مهارت های خود را زود از دست می دهند. به عنوان مثال اگر در گذشته کسی تریاک مصرف می کرد بعد از 20 سال معتاد خیابانی می شد، اما هم اکنون با مصرف موادمخدری مانند شیشه فرد معتاد ظرف 4 تا 6 سال معتاد خیابانی می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان اظهار کرد: معتادان متجاهر بیشتر در دید مردم هستند، اما آن‌ها معرف تعداد معتادان کشور نیستند و از این 2 میلیون و 800 هزار نفر در RSA، بالای یک  میلیون و 700 هزار نفر معتاد واقعی هستند، بیرون از اردوگاه های اجباری نخواهند ماند.