وجود خون در ادرار نشانه چیست؟

سلمان اسلامی متخصص کلیه و مجاری ادراری، در ارتباط با دلایل وجود خون در ادرار اظهارداشت: مشاهده خون در ادرار می‌تواند موجب نگرانی شود البته در بسیاری از موارد دلایل آن بی‌خطر است اما خون در ادرار (هماچوری) می‌تواند نشان‌دهنده یک اختلال جدی نیز باشد.

وی با تأکید بر اینکه تعیین علل خون‌ریزی مهم است، یادآور شد: هماچوری میکروسکوپی فقط با انجام آزمایش تشخیص داده می‌شود و درمان آن نیز بستگی به عوامل ایجادکننده زمینه‌ای این عارضه دارد.

این جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: مصرف برخی داروها و مواد غذایی از جمله چغندر، ریواس و انواع توت‌ها می‌توانند موجب قرمز شدن رنگ ادرار شوند که وجود خون در ادرار با قرمزی ادرار کاملا متفاوت است.

وی با بیان اینکه تغییر رنگ ادرار ناشی از مصرف داروها، غذاها یا حتی انجام ورزش ممکن است طی چند روز برطرف شود، خاطر نشان کرد: خود فرد نمی‌تواند ادرار قرمز یا خونی را به داروها یا ورزش ربط دهد، به همین دلیل بهتر است که به محض دیدن خون در ادرار به پزشک مراجعه کنید.

جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: عفونت‌های مجرای ادرار، عفونت کلیه، سنگ مثانه یا کلیه، بزرگی پروستات، سرطان پیشرفته کلیه، مثانه، پروستات، ورزش پرفشار و داروها از علل شایع وجود خون در ادرار هستند.

اسلامی گفت: بر اساس صلاحدید پزشک با انجام آزمایش، سونوگرافی، سی تی اسکن و سیستوسکوپی علل این عارضه شناسایی می‌شود.

جراح کلیه و مجاری ادراری تصریح کرد: پزشک جهت درمان خون ادراری، بر درمان مشکل زمینه‌ای تمرکز می‌کند و اگر مشکل زمینه‌ای جدی نباشد، نیازی به درمان نیست.