خبری خوش زوج‌های جوان

سید جواد رضوی در ششمین گردهمایی مسئولین امور جوانان سراسر کشور به میزبانی استان یزد در حال برگزاری است، گفت: مطابق سرشماری سال 95 در سطح کشور جمعیت جوان کشوری 25 و یک‌دهم درصد معادل 20 میلیون نفر است که بنابر گزارش آن تعداد 476 هزار واقعه ازدواج ثبت‌شده است.

وی افزود: بر اساس آمارهای سرشماری سیستان و بلوچستان و هرمزگان جوان‌ترین استان‌های کشور هستند و گیلان و مازندران بالاترین سن دارند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور جوانان کشور افزود : وام ازدواج تا پایان آذرماه به تفکیک استان به‌گونه‌ای است که 998 هزار فقره وام ازدواج 10 میلیون تومانی پرداخت کرده‌ایم که از این تعداد اردبیل بیشترین آمار را دارد و سیستان و بلوچستان نیز کمترین دریافتی را داشته است.

رضوی تصریح کرد: در لایحه بودجه 97 وام ازدواج ازقلم‌افتاده بود که با پیگیری‌ها دوباره این امر انجام شد و رئیس‌جمهور دستور داد این میزان 15 میلیون تومان برسد.

وی ادامه داد: در 9 ماهه امسال 133 هزار نفر در انتظار دریافت وام ازدواج هستند که حدود 70 هزار نفر در مرحله ثبت کد ملی و معرفی به شعبه هستند.

رضوی گفت: مطابق سرشماری سال 95 در سطح کشور جمعیت جوان کشوری 25 و یک‌دهم درصد معادل 20 میلیون نفر است که بنابر گزارش آن تعداد 476 هزار واقعه ازدواج ثبت‌شده است .

وی افزود: بر اساس آمارهای سرشماری سیستان و بلوچستان و هرمزگان جوان‌ترین استان‌های کشور هستند و گیلان و مازندران بالاترین سن دارند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور جوانان کشور خاطرنشان کرد: وام ازدواج تا پایان آذرماه به تفکیک استان به‌گونه‌ای است که 998 هزار فقره وام ازدواج 10 میلیون تومانی پرداخت کرده‌ایم که از این تعداد اردبیل بیشترین آمار را دارد و سیستان و بلوچستان نیز کمترین دریافتی را داشته است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور جوانان کشور بیان کرد: امروز مراکز مشاوره به‌عنوان مراکز معتبر و برند مورد اعتماد مردم است و بر اساس ارزیابی‌ها برخی از دستگاه‌ها نیز ترجیح می‌دهند که این افراد را به مراکز دارای مجوز ورزش و جوانان ارائه دهند.

رضوی گفت: استان تهران 76 مرکز مشاوره و بیشترین آمار دارد و تمامی استان‌ها نیز این مراکز را دارا هستند که اکنون 174 مرکز در کشور داریم و تا پایان سال به 200 مورد نیز می‌رسد.

وی ادامه داد: ما باید به تجهیز و توسعه مراکز مشاوره به‌صورت مشفقانه عمل کنیم و با هزینه کم خدمات به آن‌ها ارائه شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور جوانان کشور تصریح کرد: بر اساس آماره‌های مراجعه‌کنندگان به مراکز تخصصی مشاوره در شش ماه اول سال 96 به‌نوعی بوده است که حدود 26 درصد از مراجعان در رده‌های  25 تا 30 سال بوده‌اند.

وی گفت:  حدود 36 درصد برای مشکلات خانوادگی، 36 درصد به‌منظور مشکلات رفتاری، 10 درصد مشکلات زوجین و 19 درصد درزمینهٔ مشاوره پیش از ازدواج بوده‌اند که باید بر مبنای آن برنامه‌ریزی کنیم.

رضوی خاطرنشان کرد: آموزش و مشاوره مستمر جوانان و نوجوانان، ترویج مراکز تخصصی مشاوره خانواده، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در دوره‌های مختلف ازدواج ازجمله اقداماتی است که باید به‌خوبی برای آن برنامه‌ریزی کنیم.