به گزارش ایرنا؛وی افزود: اگر درجه خوش سوزی بنزین ( عدد اكتان ) در بنزین های تولید شده پایین باشد مشكلات زیست محیطی را ایجاد می كند از این رو با اضافه كردن مواد افزودنی، عدد اكتان در بنزین را بالا می بردند كه در واقع همان مواد افزودنی موجب بروز مشكلات زیست محیطی می شود .

وی ادامه داد: از این رو پژوهشگاه صنعت نفت تلاش کرد تا به دانش فنی تولید بنزینی دست یابد که برای بالا بردن عدد اکتان آن نیازی به افزودنی نباشد و این بنزین دوستدار محیط زیست باشد.

ترکی اظهار داشت: برای رسیدن به این دانش از روش ' ایزومریزاسیون ' استفاده شده است و بنزین تولید شده با این روش کمترین خسارات زیست محیطی را به همراه دارد. علاوه براین در عملکرد موتور خودرو مشکلی ایجاد نمی کند.

به گفته وی این موفقیت، محصول مشترک بین صنعت(شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران) و بخش تحقیقات(پژوهشگاه صنعت نفت) است.

معاون فناوری پژوهشگاه صنعت نفت خاطرنشان کرد: روش پایین آوردن اکتان بنزین با افزودنی های بیشتر مدت هاست که در کشورهای پیشرفته منسوخ شده است.

ترکی گفت: در حال حاضر ایران آمادگی صدور این محصول جدید را به کشورهای متقاضی دارد.

همچنین ' علیرضا خالقی نسب ' مسوول طرح ' ایزومیر ' درباره این طرح گفت: کارهای تحقیقاتی طرح ' ایزومریزاسیون ' از سال ۱۳۷۹ در پژوهشگاه صنعت نفت آغاز شد و در سال ۱۳۸۱ با همکاری شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران موفق به ثبت این دانش شدیم.

وی افزود: با شروع فعالیت پالایشگاه شازند اراک براساس قرارداد منعقد شده میان پژوهشگاه صنعت نفت، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و پالایشگاه شازند اراک مقرر شد روزانه هشت هزار و ۵۰۰ بشکه معادل یک میلیون و ۳۵۰ هزار لیتر بنزین با فناوری جدید در این پالایشگاه تولید شود.

وی یادآور شد: با به دست آوردن این دانش فنی توانستیم اکتان بنزین را بدون هیچ گونه افزودنی از حدود ۶۲ به حدود ۸۵ افزایش دهیم. در حال حاضر استاندارد اکتان بنزین در کشورهای مختلف متفاوت است اما در برخی از کشورهای اروپایی عدد اکتان حدود ۹۰ است.

خالقی نسب اظهار داشت: متاسفانه کیفیت فرآورده های نفتی تولیدی کشورما در حال حاضر با استانداردهای روز دنیا تطابق ندارد و برای تغییر استانداردهای سوختی و تطبیق این فرآورده ها با استاندارد یورو پنج لازم است در طراحی پالایشگاه های کشور تغییراتی ایجاد شود.

وی افزود: پژوهشگاه صنعت نفت با هدف حفظ عدد اکتان پس از حذف ترکیبات سرب دار از آن، پروژه ایزومیررا اجرایی کرده است که با اضافه کردن فرایند ' ایزومریزاسیون ' به بنزین، دیگر نیازی به افزایش ترکیبات حلقوی در بنزین که سرطان زا هستند، نخواهد بود.

به گفته خالقی نسب این طرح در تمام پالایشگاه های كشور قابل اجرا است . از این رو واحد ' ایزومریزاسیون ' بر مبنای دانش فنی ایزومیر قابلیت اجرا در پالایشگاه های تهران ، اراك ، اصفهان ، شیراز ، آبادان ، لاوان ، بندرعباس و پالایشگاه های میعانات گازی را دارد.