از تقویت قوای جنسی تا رفع سرماخوردگی

وقتی فردی با یک برنامه غذایی منظم به مصرف شلغم در فصول سرد یعنی پاییز و زمستان می‌پردازد، در واقع مانند کسی است که به ایمن‌سازی خانه‌اش اقدام می‌کند.

شلغم با آنکه شیرین و حاوی مواد قندی است اما هرگز تحت فعالیت میکروارگانیزم‌های موجود در هوا فاسد نمی‌شود حتی فسادپذیری در خوراکی‌هایی که با شلغم پخته می‌شوند، بسیار ضعیف است.

مزاج شلغم

دکتر محمد عسکر فراشاه، متخصص طب سنتی ایرانی در مورد شلغم می‌گوید: شلغم یکی از بهترین محصولات فصل سرماست، طبیعت شلغم از دیدگاه طب ایرانی، گرم و تر است و با توجه به طبیعت آن مصرفش برای مدت زمان طولانی در افراد سالم مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی اظهار داشت: شلغم از آن دسته از مواد خوراکی است که هم برای افراد سالم، هم برای پیشگیری و هم برای بیماران جهت درمان حکم کیمیا را دارد.

مروری بر خواص شلغم در طب سنتی

* شلغم در حقیقت، غده زیرزمینی است که پس از هضم، خون زیادی در بدن تولید می‌کند و برای افراد کم‌خون می‌تواند مؤثر باشد.

* خوردن شلغم پخته برای رفع سرفه، تسکین و نرم‌کنندگی سینه بسیار مؤثر است و علاوه بر آن یک داروی ادرارآور است که با افزایش میزان ادرار به دفع فضولات بدن کمک می‌کند.

* درمان بیماری‌های سنگ صفرا از دیگر خواص شلغم است.

* در طب سنتی برای دفع سنگ‌های کلیوی نیز از آب شلغم استفاده می‌کنند.

* شلغم در بیماری‌های مفاصل و بخصوص نقرس هم کاربرد دارد، به این صورت که شلغم را کاملاً پخته و به صورت خمیر روی موضع قرار داده شود.

* شلغم در طب ایرانی به‌عنوان تقویت کننده قوای باروری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* شلغم ضدعفونی‌کننده دستگاه هاضمه است، ضمن آنکه افرادی که مشکل نفخ دارند و می‌خواهند از خواص شلغم استفاده کنند می‌توانند از مربای شلغم به‌عنوان صبحانه یا دسر بعد از غذا استفاده و یا آن را با مصلح شامل آویشن، سکنجبین یا گلقند مصرف نمایند.

* شلغم یکی از بهترین مواد غذایی برای تقویت قوه بنیه بدن است همچنین یکی از بهترین تقویت‌کننده‌های قوای جنسی است.

* شلغم با افزایش میزان ادرار به دفع فضولات بدن کمک می‌کند.

* شلغم را می‌توان در پیشگیری و درمان سرماخوردگی تجویز کرد. در سرماخوردگی‌ها، زکام و گلودرد از زمان‌های دور تاکنون در تمام دنیا شلغم مورد استفاده قرار می‌گیرد.