سهم 70 درصدی وسایل حمل و نقل عمومی در آلودگی هوا

 جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، محمدحسین مقیمی استاندار تهران، احمد تواهن معاون امور عمرانی استانداری ، کیومرث کلانتری مدیرکل محیط زیست استان، پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و اعضای کارگروه در سالن جلسات استانداری تهران برگزار شد.
 
محمدحسین مقیمی در این جلسه  با اشاره به اینکه ۷۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل حمل و نقل عمومی است گفت: یکی از مسائل عمده در آلودگی هوای تهران وجود اتوبوس‌های فرسوده است که براساس گزارش ها از ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوسی که در سطح شهر تردد دارند ۳۵۰۰ دستگاه فرسوده و از رده خارج هستند.

وی بیان کرد: در مورد تاکسی‌ها اقدامات خوبی انجام شده است ولی همچنان باید درصدد نوسازی ناوگان تاکسیرانی بوده و از خودروهای هیبریدی و موتورسیکلت‌های برقی برای تردد استفاده کرد و از طرفی باید فضا را برای جذب سرمایه‌گذار در تولید این نوع وسایل حمل و نقلی بیش از پیش فراهم کرد.

استاندار تهران افزود: زباله‌سوزها و پسماندها یکی دیگر از عوامل آلودگی هوا هستند که در این زمینه فرمانداران و دهیاران را مکلف به مقابله با این موضوع کردیم البته باید محلی برای سوزاندن پسماندها نیز مشخص شود.

مقیمی یکی دیگر از از دلایل آلودگی هوا را آلایندگی واحدهای شن و ماسه و ریزگردهای ناشی از آن عنوان کرد و گفت: با هدف مقابله با این معضل در گام نخست مجموعه مدیریت شهری توسعه فضای سبز و درختکاری را در اولویت برنامه‌های خود قرار داد و در این راستا هزار هکتار فضای سبز در جنوب و ۲۰۰ هکتار نیز در غرب استان تهران ایجاد شده است.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه آلودگی هوای تهران به دلیل سوخت حاوی گوگرد نیست تصریح کرد:سوخت خودروهای فرسوده و موتورسیکلت ها به شکل ناقص انجام می شود و یکی از دلایل آلودگی ناشی از خودروها این موضوع است.
 
به گفته مقیمی؛ قرار است با پیگیری ها از سوی دولت در بودجه سال آینده ردیف مشخصی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای فرسوده در نظر گرفته شود.