ثبت نام کارت ملی | نحوه ثبت نام کارت ملی هوشمند برای تمامی سنین

نحوه ثبت نام کارت ملی هوشمند برای تمامی سنین را برایتان تشریح کردیم. با توجه به پیاده سازی سامانه درگاه خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور، امکان ثبت نام کارت ملی هوشمند به صورت غیر حضوری فراهم شده است. تمامی افرادی که قصد دریافت کارت ملی هوشمند ۱۴۰۲​ خود را دارند، می توانند به صورت اینترنتی به این سایت مراجعه کنند و مراحل پیش ثبت نام خود را انجام دهند.

سایت ثبت نام کارت ملی هوشمند www.ncr.ir

سایت ثبت نام کارت ملی هوشمند ۱۴۰۲​ که به نام سامانه خدمات الکترونیک ثبت احوال کشور شناخته شده می باشد، جهت ارائه خدمات برای دریافت کارت ملی هوشمند بستری را فراهم نموده تا هر شخص به صورت غیر حضوری بتواند مراحل پیش ثبت نام برای دریافت کارت ملی هوشمند را با استفاده اینترنت انجام دهد.

جهت ورود به سایت ثبت نام کارت ملی هوشمند 1402 وارد مرورگر اینترنتی می شوید و در قسمت جستجو عبارت درگاه خدمات الکترونیک ثبت احوال کشور وارد می کنید.

 

ثبت نام کارت ملی هوشمند

 

پس از انتخاب لینک ورود به سایت برای شما صفحه اصلی سایت جهت ثبت نام کارت ملی هوشمند ۱۴۰۲ باز خواهد شد.

 

ثبت نام کارت ملی هوشمند

 

هزینه صدور کارت ملی هوشمند 1402

همانطور که می دانید کارت ‌های ملی قدیمی با به اصطلاح غیر هوشمند تا پایان سال 1396 اعتبار داشتند به جز افرادی که مقیم خارج از ایران هستند که اعتبار کارت ملی آن‌ ها تا پایان سال 1397 تمدید شد. افراد برای دریافت کارت ملی هوشمند ۱۴۰۲​ می بایست هزینه ای را پرداخت کنند. البته این هزینه ممکن است طی مراحلی که برای صدور کارت ملی هوشمند شخص مراجعه می کند متفاوت باشد در ادامه مطلب هزینه صدور کارت ملی هوشمند آورده شده است.

هزینه صدور کارت ملی هوشمند برای افرادی که اولین بار اقدام به دریافت کارت ملی هوشمند می کنند 25 هزار تومان است.

هزینه تعویض کارت ملی هوشمند به دلیل تغییر اطلاعات شناسنامه ‌ای یا خراب شدن کارت ملی به استثنا اینکه اشتباه از سوی مامور باشد 300 هزار تومان است.

هزینه صدور کارت ملی هوشمند برای تمامی افراد که اقدام به دریافت آن می کنند 25 هزار تومان می باشد اما اگر برای دفعات بیشتری هر شخص اقدام کند برای دریافت آن می بایست هزینه بیشتری بابت دریافت کارت ملی هوشمند پرداخت نماید و نسبت به اینکه صدور این کارت ممکن است زمان طولانی را طی کند بهتر است جهت نگهداری آن دقت کافی را داشته باشید.

لازم به ذکر است موارد و مبالغ اعلام شده، بر اساس سنوات گذشته بوده و به محض اعلام برای سال 1402، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

 

نحوه ثبت نام کارت ملی هوشمند ۱۴۰۲​

در گذشته، ثبت نام کارت ملی هوشمند به صورت حضوری انجام می شد؛ اما این نوع ثبت نام مشکلات خاص خودش را داشت و موجب ایجاد ازدحام بسیار زیاد در دفاتر مربوط به ثبت نام کارت ملی هوشمند می شد. به همین خاطر، سازمان ثبت احوال کشور اقدام به راه اندازی بستری برای ثبت نام کارت ملی هوشمند به صورت غیر حضوری کرد.

سایت درگاه خدمات الکترونیک ثبت احوال کشور، سامانه ای برای ثبت نام کارت ملی هوشمند 1402 است که کلیه افرادی که قصد ثبت نام برای دریافت کارت ملی هوشمند را دارند، می توانند به سایت مذکور مراجعه کنند و مراحل پیش ثبت نام کارت ملی هوشمند ۱۴۰۲​ را انجام دهند. نحوه ثبت نام کارت ملی هوشمند به شرح زیر می باشد.

 

برای ورود به سایت ثبت نام کارت ملی هوشمند ۱۴۰۲​،  ابتدا عبارت سایت درگاه خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال را در فیلد جستجوی گوگل جستجو کنید. حال بر روی اولین سایتی که گوگل برای شما جستجو می کند، کلیک کنید تا به این سایت وارد شوید.

 

نحوه ثبت نام کارت هوشمند ملی

 

پس از ورود به سایت، بر روی گزینه سامانه ثبت نام کارت ملی هوشمند 1402 کلیک کنید.

 

نحوه ثبت نام کارت هوشمند ملی

 

سپس، از طریق صفحه باز شده بر روی گزینه ورود کلیک کنید تا به سایت اصلی ثبت نام وارد شوید.

 

نحوه ثبت نام کارت هوشمند ملی

 

در این قسمت می بایست که کد ملی و سریال شناسنامه خود را در قسمت مشخص شده وارد کنید و در نهایت پس از انجام محاسبات ریاضی بر روی گزینه ادامه کلیک کنید. دقت داشته باشید که سریال شناسنامه شما یک عدد 6 رقمی است که در صفحه اول شناسنامه شما نوشته شده است.

 

نحوه ثبت نام کارت هوشمند ملی

 

پس از ورود به سامانه می بایست که مراحل مختلفی برای انجام پیش ثبت نام کارت ملی هوشمند انجام دهید. در اولین مرحله مطابق با توضیحات داده شده در تصویر زیر، اطلاعات فردی خود را وارد کنید.

 

نحوه ثبت نام کارت هوشمند ملی

 

در مرحله بعدی شما می بایست که اطلاعات محل مراجعه مورد نظر خود را وارد کنید. دقت داشته باشید که نیازی به وارد کردن شماره تلفن دفتر نیست. تنها با وارد کردن کد تلفن شهر خود، می توانید آدرس های مختلف دفاتر مجاز برای ثبت نام کارت ملی هوشمند را مشاهده کنید. برای این کار پس از وارد کردن اطلاعات لازم بر روی گزینه جستجو کلیک کنید و از میان گزینه های موجود یکی از دفاتر را انتخاب کنید.

 

نحوه ثبت نام کارت هوشمند ملی

 

 

در مرحله بعدی کافیست که یکی از درگاه های پرداخت را انتخاب کنید و پس از کلیک کردن بر روی گزینه ثبت اطلاعات و پرداخت با یکی از کارت های عضو شتاب خود مراحل پرداخت اینترنتی ثبت نام اینترنتی کارت ملی هوشمند را انجام دهید. پس از انجام تمامی این مراحل، رسید ثبت نام به شما نشان داده می شود که می توانید آن را چاپ کنید و در روز تکمیل مراحل ثبت نام خود در دفتر مورد نظر به همراه داشته باشید.

 

نحوه ثبت نام کارت هوشمند ملی

 

به این صورت با انجام این مراحل پیش ثبت نام برای دریافت کارت ملی هوشمند به راحتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام خواهد شد.

 

طی سال‌های گذشته، کارت ملی برای افراد با شکل ظاهری دیگری صادر می‌شد و کاربری و استفاده از آن نیز توسط مردم خیلی گسترده و چشمگیر نبود.

حدود یک سال از تغییر کارت ملی و ملزم بودن افراد به اقدام برای دریافت کارت ملی جدید می‌گذرد و هنوز بسیاری از افراد، برای تعویض کارت ملی خود اقدام نکرده‌اند.

به گفته سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور ، افرادی که برایصدور کارت هوشمند ملی خود اقدام کرده‌اند اما از محل دریافت کارت خود بی‌اطلاع هستند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان و پست و با ارائه شماره ملی، آدرس دفتر مربوطه را برای دریافت کارت اخذ کنند.

در حال حاضر 40 میلیون نفر آمار جمعیت هدفی است که واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی هستند و بخش عظیمی از آن‌ها کارت قدیمی دارند، از این رو سازمان ثبت احوال تصمیم دارد که پایان سال 97 را پایان صدور کارت هوشمند ملی اعلام کند.

 در گزارش پیش رو نحوه ثبت نام و دریافت کارت ملی را برای شما تشریح می‌کنیم.

شرایط اخذ کارت ملی برای اتباع ایرانی واجد شرایط

اتباع ایرانی واجد شرایط درخواست صدور کارت شناسایی ملی هوشمند، با پشت سر گذاشتن 5 مرحله می‌توانند نسبت به دریافت آن اقدام کنند و در اولین گام باید با در دست داشتن مدارک زیر، به اداره ثبت احوال محل سکونت خود مراجعه کنند.

به خاطر داشته باشید که همراه داشتن شناسنامه عکسدار، یک برگ فتوکپی از صفحه نخست شناسنامه، یک قطعه عکس با زمینه روشن و پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری برای پیش ثبت نام کارت ملی هوشمند الزامی است.

شرایط اخذ کارت ملی هوشمند برای ایرانیان مقیم خارج

برای ایرانیان خارج از کشور هنوز به دلیل اینکه هماهنگی‌های لازم با وزارت امورخارجه انجام نشده، کارت هوشمند ملی صادر نمی‌شود و همچنان کارت ملی برای این افراد صادر خواهد شد.

نکته!

تحویل کارت شناسایی ملی منحصرا به صاحب کارت و وکلای آن‌ها امکان پذیر است و در هنگام مراجعه برای دریافت کارت، فرد مراجعه کننده باید برگ رسید فرم درخواست و شناسنامه عکسدار خود را ارائه کند.

*توصیه های ضروری

در هنگام ارائه عکس برای صدور کارت ملی هوشمند خود فراموش نکنید که عکس شما باید 4*6 یا 4*3 با زمینه روشن باشد و با سن جاری تان مطابقت و هماهنگی داشته باشد. 

نحوه دریافت کارت ملی ناشی از فقدان

اگر کارت شناسایی ملی شما مفقود شده است، باید با مراجعه به نزدیکترین اداره ثبت احوال و تکمیل نمونه اظهارنامه فقدان (فرم شماره 10) اقدام و به همراه مدارک لازم جهت صدور کارت شناسایی ملی اقدام کنید.

هزینه صدور اولین کارت شناسایی ملی ناشی از فقدان برای بار اول، دوم و سوم و بیشتر متفاوت بوده و طبق تعرفه جاری است که بر این اساس ضروری است طی فیش بانکی به حساب مربوطه واریز شود.

مراحل ثبت نام دریافت کارت ملی هوشمند

1- پیش ثبت نام

در مرحله پیش ثبت نام متقاضیان باید از طریق مراجعه به سایت www.ncr.ir ثبت نام اولیه را انجام دهند که در این مرحله مبلغ 20 هزار تومان مطابق تعرفه دولتی توسط پورتال مربوطه به صورت الکترونیکی از طریق کارت بانکی دریافت می شود.

2- نوبت گیری

متقاضیان پس از ثبت نام اولیه در سایت، باید در قسمت نوبت گیری کلیک کنند و می‌توانند برحسب دو فاکتور زمان و مکان و با توجه به آدرس دفاتر پیشخوان، پست و ثبت احوال که در این بخش مشاهده می‌کنند، نزدیک ترین محل به موقعیت مکانی خود را انتخاب کنند.

3- تکمیل ثبت نام

در هنگام مراجعه حضوری برای تکمیل ثبت نام، حضور فرد متقاضی با همراه داشتن اصل شناسنامه عکس دار، کد پستی، آدرس محل سکونت و شماره تلفن ثابت و همراه الزامی است. همچنین با توجه به اینکه در همه دفاتر ثبت نام، واحد عکسبرداری برای اخذ عکس زنده(live) مستقر است، پیشنهاد می شود با آمادگی کامل به دفاتر مورد نظر مراجعه شود.

4- صدور کارت

صدور و تحویل کارت از زمان تکمیل ثبت نام 15 روز تا یک ماه به طول می انجامد.

5- تحویل کارت

هزینه تحویل کارت 2 هزار تومان است که به منظور سهولت برای دریافت کارت هوشمند ملی، امکاناتی برای متقاضیان در نظر گرفته شده است.

31 هزار تومان مبلغ نهایی درخواست و دریافت کارت ملی هوشمند

هزینه نهایی دریافت کارت ملی هوشمند نباید بیشتر از 31 هزار تومان باشد و مردم در صورت مشاهده اخذ مبلغ بیشتر از طرف دفاتر، می‌توانند از طریق شماره های زیر موارد تخلف را گزارش دهند.

رسیدگی به امور دفاتر پیشخوان دولت 61912222-021
رسیدگی به امور دفاتر پستی 84470000 -021
رسیدگی به امور ثبت احوال 66742876-021- 66710270-021