به گزارش ایسنا،فاطمه طاهري با بيان اين مطلب، اظهار کرد: برخي زوجين براي حل اختلافهاي خود به جدال و جر و بحث روي ميآورند که اين امر نهايتاً منجر به بحثهاي شديد بين آنها ميشود و اين بحثهاي کلامي به سمت فحش و بدگويي، ناسزا، توهين و افترا ميرود، لازم بهذکر است که همواره يکي از زوجين سعي ميکند خود را حق به جانب جلوه داده و طرف مقابل را تخريب کند.

وی با تأکید بر اینکه زوجین باید محیط سالمی را برای گفت‌وگوی خود ایجاد کنند، اذعان کرد: همواره باید در حین گفتگو، احساسات و افکار طرف مقابل درک شود، چرا که این عمل، جلوی بسیاری از مشکلات را گرفته و مانع این می‌شود که مذاکرات و گفت‌وگوی آن‌ها به جاهای باریک کشیده شود.

این کارشناس روان‌شناسی درعین حال، ادامه داد: در جر و بحث‌های شدید، همواره یکی از زوجین فکر می‌کند با تخریب شخصیت وی، می‌تواند به طرف مقابل‌اش غلبه کند، لذا اختلافات آن‌ها تا حدی ادامه پیدا می‌کند تا مثل میدان جنگ، یکی پیروز و دیگری مغلوب شود.

طاهری، به لزوم آموزش «مهارت‌های ارتباطی بین فردی زوجین»، قبل از ازدواج اشاره کرد و افزود: اگر زوجین به «مهارت‌های ارتباطی» آشنا نباشند، مسلماً به نزاع و دعوا روی آورده و مشکلات خود را دوچندان خواهند کرد و در نهایت به همه زوجین تأکید می‌شود که قبل از ازدواج در کارگاه‌های آموزشی رفتارها و مهارت‌های ارتباطی شرکت کنند.

وی به اهمیت «شنونده» بودن زوج‌ها اشاره کرد و یادآور شد: یکی از راه‌کارهای مورد تأیید روان‌پزشکان و روان‌شناسان برای جلوگیری از جدال و جر و بحثدر بین زوج‌ها این است که زوجین قبل از هر چیزی باید شنونده خوبی برای همدیگر باشند و باید سعی کنند اگر طرف مقابل حتی با عصبانیت مشکل خود را ابراز می‌کند و او را آرام کرده و شنونده خوبی برای خواسته‌ها و مشکلات او باشد.

اين فعال اجتماعي در عين حال، ابراز کرد: زوجين اگر احساس کردند که بحث بين آنها بالا گرفته و به دعوا تبديل شدهاست، بايد سعي کنند در محيطي خلوت و مخصوصاً بهدور از چشمان فرزندانشان با هم صحبت کنند.