به نوشته تهران امروز،احمد شيباني با صدور بخشنامهاي به كليه مراكز درماني دولتي و خصوصي، گفت: با توجه به گزارش چند مورد مرگ مشكوك در مورد استفاده از سفترياكسون، بخشنامهاي را براي افراد شاغل در حرف پزشكي در كليه مراكز دولتي و خصوصي تابعه اعم از شبكههاي بهداشتي درماني، مطبها، درمانگاهها، بيمارستانها و داروخانهها صادر كردهايم.

در متن بخشنامه رئیس سازمان غذا و دارو به شاغلین حرف پزشکی آمده است: «از تجویز و مصرف سفتریاکسون در مواردی مانند سرماخوردگی و سایر مواردی که از جمله موارد مصرف تایید شده این فرآورده نیست جدا خودداری شود. همچنین از تزریق سریع وریدی سفتریاکسون جدا خودداری شده، انفوزیون وریدی در محلول مناسب حداقل ۱۵ الی ۳۰ دقیقه به طول انجامد. پیش از تجویز یا تزریق سفتریاکسون، حتما در مورد سابقه حساسیت دارویی بیمار نسبت به سفتریاکسون یا سایر سفالوسپورین‌ها(مانند سفالکسین، سفالوتین، سفیکسیم، سفتازیدیم، سفازولین و…) یا پنی‌سیلین‌ها از بیمار سوال شود.»

در ادامه بخشنامه رئیس سازمان غذا و دارو آمده است: «مصرف سفتریاکسون در بیماران با سابقه حساسیت به سفتریاکسون یا سایر سفالوسپورین‌ها ممنوع است. همچنین با توجه به حساسیت متقاطع پنی‌سیلین‌ها و سفالوسپورین‌ها، در صورت وجود سابقه حساسیت به پنی‌سیلین‌ها نیز تجویز این فرآورده فقط در مواقع بسیار ضروری و با احتیاط فراوان صورت پذیرد. تزریق سفتریاکسون باید صرفا توسط افراد مجرب، در مراکز مجهز به سیستم احیا انجام شود و از تزریق توسط افراد غیرحرفه‌ای یا در مکان‌های غیر از مراکز درمانی مجهز به امکانات احیا جدا خودداری شود. همچنین مصرف همزمان سفتریاکسون با محلول‌ها یا فرآورده‌های حاوی کلسیم در نوزادان حتی به صورت انفوزیون از رگ‌های متفاوت ممنوع است.

حتی‌الامکان از مصرف محلول‌ها یا فرآورده‌های حاوی کلسیم تا ۴۸ ساعت پس از آخرین دوز سفتریاکسون در تمام گروه‌های سنی اجتناب شود.

رئيس سازمان غذا و دارو در بخش ديگري از بخشنامه خود آورده است:مصرف سفترياكسون در نوزادان مبتلا به هايپربيلي روبينميا بهويژه نوزادان نارس، ممنوع است. مطالعات نشان داده است كه سفترياكسون قادر به جابهجايي بيلي روبين از محل اتصال به آلبومين سرم است و لذا امكان ايجاد انسفالوپاتي ناشي از افزايش بيلي روبين در اين بيماران مطرح است. استفاده از رقيقكنندههاي حاوي كلسيم مانند محلول رينگر، به منظور آمادهسازي سفترياكسون جهت تزريق، ممنوع است و مسئولين فني داروخانهها بايد از تحويل بدون نسخه اين فرآورده (همانند ساير داروهاي تحت نسخه) جدا خودداري كنند. بديهي است تحويل بدون نسخه دارو توسط داروخانه پيگرد قانوني خواهد داشت و براساس قانون برخورد خواهد شد.