محبوب‌ترین محوطه تاریخی کشور کدام است؟
فقدان آمارهای مستند یکی از ضعف های بزرگ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور است. آمار نیاز اصلی این حوزه برای سرمایه گذاری است و بسیاری از سرمایه گذاران برای ورود به این حوزه به جزییات آمارهای گردشگران اعم از مدت اقامت، علایق سفر و غیره نیاز دارند. با این حال سازمان میراث فرهنگی هنوز امکان ارائه آمارها مستند و به روز ندارد.
 

حافظیه محبوب‌ترین محوطه تاریخی کشور/ بنا‌های تاریخی فارس در راس بازدید گردشگران

 
این بار یک شرکت آماری، نموداری از وضعیت گردشگران محوطه های تاریخی در سال 94 منتشر کرده است. نموداری که با ادعای برخی از مدیران استانی تفاوت فاحشی دارد. با این وجود آمارهای اینچنین می تواند به هر چه بهتر شدن وضعیت گردشگری و همچنین رسیدگی به محوطه های تاریخی کشور کمک کند. از سوی دیگر امسال قرار است بخشی از درآمدهای موزه ها و محوطه های تاریخی دولتی مستقیم به خود آنها اختصاص یابد تا بتوانند برای تقویت خود، هزینه بیشتری داشته باشند.
 

حافظیه محبوب‌ترین محوطه تاریخی کشور/ بنا‌های تاریخی فارس در راس بازدید گردشگران

 
براساس این آمار، در سال ۱۳۹۴ حافظیه شیراز با بیش از یک میلیون و سیصد و شصت هزار نفر بازدیدکننده در طول سال در صدر لیست بنا‌های تاریخی کشور از حیث میزان بازدیدکننده قرار دارد. همچنین به ترتیب تخت جمشید، سعدیه، باغ فین و پاسارگاد در رتبه‌های دوم تا پنجم پر بازدیدترین اماکن و بنا‌های تاریخی کشور قرار دارند، نکته جالب توجه جایگاه استان فارس و به طور ویژه شهر شیراز در جلب بازدیدکنندگان اماکن تاریخی کشور در سال ۱۳۹۴ است. در واقع از پنج بنای گردشگری پر بازدید کشور چهار بنا مربوط به استان فارس است.
 

حافظیه محبوب‌ترین محوطه تاریخی کشور/ بنا‌های تاریخی فارس در راس بازدید گردشگران

 
همچنین همانطور که در نمودار سهم درصدی بازدیدکنندگان بنا‌های تاریخی از کل بازدید کنندگان بنا‌های تاریخی در سال ۱۳۹۴ نیز مشخص است چهار بنای یادشده استان فارس به تنهایی چهل درصد از بازدید کنندگان ۲۰ بنای تاریخی پر بازدید کشور را به خود اختصاص داده اند.