به گزارش ايسنا، چندي پيش تعدادي از دوستداران ميراث فرهنگي از ساخت يك شهرك صنعتي خبر دادند كه به حريم درجهي دو پاسارگاد بسيار نزديك است. گويا قرار بود اين شهرك در حريم درجهي سه محوطه ساخته شود كه با جابهجايي ۵۰۰ متري، مكان فعلي آن به پاسارگاد آسيبهاي منظري وارد ميكند. ساخت اين شهرك علاوه بر مخدوش كردن منظر بصري، آلودگيهاي ديگري را نيز ممكن است براي پاسارگاد ايجاد كند كه اين موارد سبب نگراني دوستداران ميراث فرهنگي و البته تعجب آنها بهدليل اجازه دادن مسؤولان ميراث فرهنگي استان و پايگاه ميراث جهاني پاسارگاد براي ساخت اين شهرك شده است.

درباره‌ی این موضوع، مدیرکل میراثفرهنگی و گردشگری استان فارس با اشاره به این‌که قرارداد ساخت این شهرک در دوره‌ی مدیر پیشین اداره کل میراثفرهنگی و گردشگری استان بسته شده است، بیان کرد: ‌ برای ساخت این شهرک که مصوبه‌ی استان را نیز دارد، تکه زمینی در نظر گرفته شده و مکان‌یابی لازم صورت گرفته بود؛ ولی مسؤولان شهرک با توجه به مسائلی که برای آن‌ها پیش آمد، زمین مجاور آن را برای ساخت در نظر گرفتند.

فریدون فعالی با اشاره به این‌که این مسأله به استانداری اعلام شده است، به خبرنگار ایسنا گفت: گلایه‌ی ما این است که چرا منطقه‌ی مشخص‌شده تغییر کرد و چرا برای تغییر آن ‌با مسؤولان میراثفرهنگی هماهنگی نشده و موضوع به آن‌ها اعلام نشده است؟

در این‌باره، عبدالرضا نصیری معاون میراثفرهنگی اداره کل میراثفرهنگی و گردشگری استان فارس نیز با تأکید بر این‌که مکان فعلی برای ساخت شهرک صنعتی از نظر ما قابل قبول نیست‌، ‌اظهار کرد: ابتدا برای ساخت این شهرک سه مکان را که همه در حریم درجه‌ی سه پاسارگاد بودند پیشنهاد کردیم و سازندگان شهرک نیز اولویت ما را امضا و با آن موافقت کردند. در واقع، مکانی که پیشنهاد کرده بودیم از نظر موقعیت توپوگرافی در منطقه‌ی پایینی بود که از نظر بصری، آسیب‌ کمتری به پاسارگاد وارد می‌کرد، ولی آن‌ها بدون دادن اطلاع به سازمان میراثفرهنگی جایی را انتخاب کردند که در بلندی است و جزو هیچ‌کدام از آن سه گزینه‌ی پیشنهادی نیست.

نصیری بیان کرد: ‌ محل جدید با وجود آن‌که در حریم درجه‌ی سه پاسارگاد قرار دارد، ولی به حریم درجه‌ی دو نزدیک شده است. البته حریم درجه‌ی سه، محدوده‌ی بزرگی است و تلاش می‌شود تا جایی که ممکن است آسیب‌های منظری پاسارگاد کم شود.

او گفت: انجام بازدیدهای میدانی، نشان از این داشت که اداره‌ی میراثفرهنگی قصد همکاری برای ایجاد شهرک را داشته است، ولی وقتی آن‌ها جای دیگری را برمی‌گزینند هم به اداره‌ی میراثفرهنگی و هم به امضای خود بی‌احترامی کرده‌اند.

وی افزود: درباره‌ی این مسأله نامه‌ای به استانداری فارس فرستاده شده تا در این راستا اقدام کنند، زیرا این مسأله موافق نظر سازمان میراثفرهنگی نیست. البته در این‌باره هنوز پاسخی دریافت نشده است.

اين در حالي است كه برخي دوستداران ميراث فرهنگي بهطور كلي ساخته شدن چنين شهركي را در حريم پاسارگاد غيرفانوني ميدانند و از عملكرد مسؤولان ميراث فرهنگي براي دادن اجازهي ساخت شهرك، آن هم در حريم اين اثر جهاني متعجب هستند.