سئو SEO یا بهینه سازی سایت برای موتور جست و جو به مجموعه ای از فعالیت هایی گفته میشود که کمک میکند یک سایت به مرور زمان جایگاه خوبی در نتایج جست و جوی گوگل و سایر موتورهای جست و جو پیدا کند. به صورت کلی سئو را میتوان یک علم در نظر گرفت که زیر شاخه های فراوانی دارد و افرادی که شغلشان بهینه سازی سایت است باید با تمامی اصول و استانداردهای سئو آشنا باشند.

افرادی که شغل سئو دارند یا در اصطلاح سئو کار هستند به دو گروه کلی تقسیم بندی میشوند.

  1. دسته اول سئو کارهایی هستند که طبق قوانین گوگل فعالیت میکنند و انتظار معجزه یا کسب نتیجه یک شبه را ندارند که به این افراد سئو کارهای کلاه سفید White hat SEO گفته میشود.این افراد در ابتدا سایت را بطور کامل آنالیز میکنند و پس از عیب یابی با کمک برنامه نویسان تمامی اشکالات موجود در سایت را رفع میکنند و سپس با تولید محتوی مناسب و هدفمند طبق استراتژی مشخصی پیش میروند تا به مرور زمان سایت را به جایگاه مناسبی در نتایج برسانند.
  2. دسته دوم سئو کارهایی هستند که سعی میکنند با دور زدن قوانین و روشهای غیر اصولی به دنبال کسب نتایج سریع هستند که این افراد را سئو کار کلاه سیاه Black hat SEO مینامند.این افراد توجه خاصی به محتوی و داشتن استراتژی برای سئو ندارند و در مقابل از طریق روشهای مختلف ساخت بک لینک و تولید محتوی اسپم سعی میکنند در زمان کوتاهی سایت را در نتایج بالا بیاورند.

سئو کارهای کلاه سفید و کلاه سیاه همواره با هم رقابت دارند و هر کدام روش کاری دیگری را زیر سوال میبرند و با دلایل مختلف سعی میکنند نشان بدهند که روش کاری خودشان بهتر است.

کدام سئو کارها موفق تر هستند و میتوان به آنها اعتماد کرد ؟

تجربه نشان داده است که شاید سئو کارهای کلاه سیاه در کسب نتایج سریع موفق تر باشند اما برای افرادی که برنامه بلند مدت و اصولی دارند اصلا همکاری با این افراد پیشنهاد نمیشود.روشهایی که سئو کارهای کلاه سیاه استفاده میکنند دیر یا زود توسط گوگل شناخته میشود و بعد از آن سایتهای مشتریان با جریمه های سنگین مواجه میشوند تا جایی که ممکن است حتی بصورت کلی از ایندکس گوگل پاک شوند.گوگل بارها تاکید کرده که هرگونه فعالیتی برای کسب نتایج سریع و غیر واقعی بر خلاف قوانین است و با سایتهای متخلف به شدت برخورد میشود که به آن پنالتی شدن میگویند.

اما سئو کارهای کلاه سفید کاملا طبق قوانین پیش میروند و نتایجی که کسب میکنند قوی تر و بلند مدت است و هیچ خطری سایت را از نظر پنالتی شدن و افت رتبه ها تهدید نمیکند.

اگر بخواهیم یکی از نمونه های موفق سئو کلاه سفید را معرفی کنیم به سایت وب 24 میرسیم.این سایت یکی از قدیمی ترین و موفق ترین سایتهای ایران در موضوع سئو و بهینه سازی سایت است و در طول این سالها سعی کرده با انتشار مقالات و ویدئو های آموزشی سطح معلومات مدیران سایتها را در این موضوع به حد مطلوب برساند.