جام جم نوشت:

امسال تلویزیون می‌خواهد تعداد قابل توجهی از آثار طنز را به مخاطبان عرضه کند. نگاهی به عناوین و هنرمندانی که در این آثار نقش‌آفرینی می‌کنند ما را به این مهم می‌رساند که رسانه ملی حساب ویژه‌ای روی آثار «طنز» باز‌کرده است.


«پایتخت ۲» در راه تلویزیون

طبیعی بود که بعد از پخش موفقیت‌آمیز سریال جذاب «پایتخت» مسئولان شبکه یک به این فکر بیفتند که قسمت دومی برای این اثر پرمخاطب بسازند. از مدت‌ها پیش زمزمه ساخت «پایتخت ۲» نیز به گوش می‌رسید و مدیر شبکه یک هم مدتی قبل به طور تلویحی خبر ساخت این سریال را تایید کرد.

ماجراهای «پایتخت ۲» حال و هوایی شبیه «پایتخت» یک دارد و قرار است تعدادی از بازیگران سری قبل در قسمت دوم هم حضور داشته باشند. مانند سری اول باز هم بخشی از داستان سریال در شمال و بقیه در تهران روی می‌دهد. محسن تنابنده بازیگر قسمت اول این سریال، نگارش «پایتخت ۲» را بر عهده دارد. سیروس مقدم این روزها سریال پرمخاطب «تا ثریا» را با بازی آزیتا حاجیان، همایون ارشادی و هومن سیدی روی آنتن شبکه یک دارد.


«سیر و سرکه» در شبکه دو

با تعریفی که برای شبکه دو سیما صورت گرفته این شبکه موظف است سریال‌های خانوادگی و کودک و نوجوان را پوشش دهد. سال گذشته حضور «کلاه‌قرمزی» برای این شبکه یک برگ برنده بود، اما امسال هم این شبکه یک اثر طنز را برای نوروزی پخش خواهد کرد.

این سریال «سیر و سرکه» نام دارد و در گروه فیلم و سریال شبکه دو آماده خواهد شد. نویسنده فیلمنامه این سریال مجتبی خشک‌دامن است و در طراحی داستان آن غلامرضا رمضانی، هادی مقدم‌دوست، حسین مهکام و شهرام شکیبا همکاری داشته‌اند. قرار است تصویربرداری این سریال همین هفته آغاز ‌شود.

پری امیرحمزه، پروین قائم‌مقامی، فردوس کاویانی و حمید ابراهیمی بازیگرانی هستند که حضورشان در این اثر قطعی شده است. قرار است تصویربرداری این سریال در ۱۵ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای در لوکیشن‌های مختلفی صورت گیرد. داستان این مجموعه طنز درباره پیرزنی است که پسرش سال‌هاست در خارج از کشور زندگی می‌کند. او قرار است برای دیدن پسرش به خارج از کشور برود و به همین دلیل تصمیم می‌گیرد در آموزشگاه زبان انگلیسی ثبت‌نام کند. حضور در این آموزشگاه و آموختن زبان انگلیسی، ماجراهای شیرین مختلفی را برای او و دیگران به وجود می‌آورد.


تهیه‌کنندگی این اثر به‌عهده ابراهیم زاهدی‌فر است و کارگردانی آن توسط غلامرضا رمضانی انجام خواهد شد. به‌جز این، شبکه دو سریال «سهمی برای دوست» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی بهروز مفید را هم از مدتی پیش جلوی دوربین برده است. این اثر هم یکی از گزینه‌های نوروزی شبکه دو محسوب می‌شود.


«دست بالای دست» در شبکه سه

مجید مولایی که امسال سریال «نابرده رنج» به تهیه‌کنندگی او پخش شد این روزها در تدارک ساخت یک سریال نوروزی برای شبکه سه سیماست. این سریال که فعلا «دست بالای دست» نام دارد قرار است به کارگردانی فرزاد موتمن جلوی دوربین برود.


آن‌طور که شنیده شده حمید گودرزی، جواد عزتی، بهاره افشاری، رضا فیض‌نوروزی، بیتا فرهی، مجید مشیری و مهرداد ضیایی از بازیگران این سریال نوروزی هستند.


فیلمنامه این سریال را که با مضمونی طنز آماده می‌شود خشایار الوند نوشته است. پیش‌بینی می‌شود این اثر از آثار پرمخاطب نوروز امسال باشد. محسن چگینی تهیه‌کننده سریال «ساختمان پزشکان» نیز قرار است یک سریال را برای نوروز بسازد. فیلمنامه سریال جدید چگینی با نام «دزد و پلیس» را محراب قاسمخانی در دست نگارش دارد. هنوز کارگردان این اثر معرفی نشده است.


«مسیر انحرافی» هم نام سریال دیگر این شبکه است که در مرحله تولید قرار دارد. این سریال را بهرنگ توفیقی کارگردانی می‌کند و بازیگرانی چون پوریا پورسرخ، فرزاد حسنی، پرستو گلستانی، بهنوش بختیاری و شقایق دهقان در آن بازی می‌کنند.

تصویربرداری این سریال آغاز و بخش‌‌هایی از آن نیز ضبط شده است. «مسیر انحرافی» داستان زندگی چند مسافر یک هواپیما را به تصویر می‌کشد که هواپیمایشان در یک محل ناشناخته سقوط می‌‌کند. اکنون آن‌ها باید با وضع جدید کنار بیایند. محمد هاشمی‌اصل، تهیه‌کننده این سریال و نویسندگی آن برعهده پیمان عباسی است.


«پدر ناخوانده» با سعید سلطانی

شبکه تهران هم امسال سه گزینه را برای پخش در ایام نوروز در نظر گرفته است.


«پدر ناخوانده» عنوان سریالی است که قرار است توسط سعید سلطانی جلوی دوربین برود. سلطانی مدتی پیش سریال پرمخاطب «ستایش» را روی آنتن شبکه سه سیما داشت. این اثر یک طنز اجتماعی است که به تهیه‌کنندگی حمیدرضا مهدوی آماده می‌شود. نگارش فیلمنامه این سریال برعهده امیرمهدی ژوله و خانم زارع‌نژاد بوده است. کار پیش‌تولید این اثر بتازگی شروع شده است.

«دختری به نام آهو» هم نام سریال دیگری است که برای پخش در ایام عید در نظر گرفته شده است. این سریال هم یک اثر طنز است و هادی کریمی نویسندگی آن را برعهده دارد و قدرت‌الله صلح‌میرزایی هم کارگردانی آن را برعهده خواهد داشت. پیش‌تولید این سریال از ۱۰ دی آغاز و در ۱۳ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای آماده می‌شود. این اثر هم یک طنز اجتماعی است که حسین قره‌تپه تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد.


جواد رضویان، چهره نامآشنای حوزه طنز هم قرار است مجموعه مهمانان ویژه را در این شبکه جلوی دوربین ببرد. نویسنده فیلمنامه این سریال محسن کیانی است و سعید اردکانی هم تهیهکنندگی آن را برعهده دارد. پیشتولید مجموعه مهمانان ویژه آغاز شده است.