بهره برداری بی رویه از آب های زیرزمینی عامل اصلی فرونشست تهران

رییس سازمان نقشه برداری کشور در جریان بازدید از مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران شهر تهران با اعلام این مطلب گفت: برای رصد میزان فرونشست و روند تغییرات پوسته زمین، رفتار گسل ها و زمین لغزش در شهر تهران و اطراف آن به ایستگاه ها و تجهیزات مناسب برای پایش برخط (آنلاین) این حرکات و جمع آوری داده ها با هدف تحلیل پدیده های زمین شناسی در بازه زمانی کوتاه مدت نیاز داریم.

مسعود شفیعی در ادامه از نهایی شدن اطلس فرونشست شهر تهران خبر داد و گفت: این اطلس مبتنی بر تصاویر ماهواره ای و مشاهدات میدانی تهیه شده و براساس نقشه های موقعیت مکانی، زیرساخت اطلاعات و داده های مربوطه برای شهر تهران را به صورت آنلاین تهیه می کند.

وی در ادامه گفت: اگر پروتکل مشترکی بین شهرداری تهران و سازمان نقشه برداری کشور ایجاد شود، داد و ستد داده ها و اطلاعات به صورت آنلاین و در لحضه امکان پذیر خواهد بود.

احمد صادقی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز با تشریح اقدامات و عملکرد شهردار تهران در حوزه مدیریت بحران گفت: موضوع فرونشست زمین در تهران، ناشی از تغییرات سطح آبهای زیرزمینی، درکارگروه ویژه ای با حضور سازمان ها و نهادهای مسوول مورد بررسی قرار گرفت و یکی از مصوبات این کارگروه تاسیس 16 ایستگاه پایش و رصد ویژه این پدیده در پهنه تهران به خصوص مراکز مستعد است که پس از طی مراحل قانونی و تامین اعتبارات از سوی دولت اجرایی خواهد شد.

وی گفت: تامین تجهزات پایشی برای رصد مستمر حرکات پوسته زمین از جمله فرونشست، حرکت گسل ها و شناخت پیش نشانگرها ضروری است و هر گونه اقدامات پیشگیرانه و مقابله نیاز به شناخت کامل و دریافت اطلاعات در این زمینه دارد.

جانشین شهردار در شورای هماهنگی مدیریت بحران تاکید کرد که شهرداری تهران آمادگی دارد تا با سازمان نقشه برداری و سازمان زمین شناسی برای شناخت هر چه بیشتر پدیده های زمین شناسی همکاری نماید.

وی افزود: هم افزایی و افزایش همکاری های میان بخشی مجموعه سازمان ها و نهادهای مدیریت شهری دخیل در امر ایمنی و مدیریت ریسک از اهمیت بالایی برخوردار است .

وی خاطرنشان کرد: با تهیه وتنظیم سند راهبردی ویژه شهر تهران، تمامی دستگاه ها موظف هستند طبق آن اطلاعات و داده های خود را به این سازمان ارائه دهند تا ازظرفیت های مدیریت شهری و قوانین مدیریت بحران بهره برداری و استفاده بهینه صورت گیرد.