بخشنامه جدید کلانتری

معاون رئیس‌جمهور در این بخشنامه تصریح کرده است: تأییدیه سازمان حفاظت محیط‌زیست به معنی کاهش خسارات ناشی از فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی بر منابع طبیعی و الزام فعالان عرصه‌های تولیدی و اقتصادی به اجرای استانداردهای زیست‌محیطی است.

متن بخشنامه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بدین شرح است:

بی‌تردید نظارت برساخت و سازها و بیشتر فعالیت‌های اقتصادی از وظایف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است و تائید سازمان به معنی کاهش خسارات ناشی از این فعالیت‌ها بر منابع طبیعی است که ملزم به اجرای استانداردهای زیست‌محیطی خواهد بود.

ولی آنچه مشهود است، سخت‌گیری بسیار و گاهی بی‌منطق در صدور مجوز و تائید فعالیت از سوی سازمان و سپس رها شدن کار و نبود نظارت است. به‌گونه‌ای که هیچ‌وقت درخواست و شرح فعالیت در آغاز و پیش از دریافت مجوز با آنچه به اجرا درآمده است، مطابقت داده نمی‌شود. تأسف‌بارتر اینکه هیچ نظارتی از سوی سازمان در زمان بهره‌برداری از فعالیت‌های اقتصادی صورت نمی‌گیرد و بنگاه‌های اقتصادی به هر نحوی که مناسب بدانند به تولید می‌پردازند.

این رویه در مورد فعالیت‌های ماهیگیری، آبزی‌پروری و صنایع ذی‌ربط آن به‌خوبی صادق است و کمتر دیده‌شده پس از سالیان دراز، نظر متولیان این سازمان به مراکز تولیدی در این زیر بخش‌های کشاورزی معطوف گردد.

لذا ضرورت دارد به‌صورت دوره‌ای و برای هرسال حداقل دو بار از پروژه‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای که به آنان مجوز فعالیت داده‌شده است، بازدید و بررسی به عمل‌آورده و فعالیت در اجرا، با آنچه برای آن مجوز دریافت شده است، مطابقت داده و در این خصوص گزارشی تهیه شود.

بدیهی است این رویه ضمن افزایش و تحکیم جایگاه سازمان حفاظت محیط زیست، می‌تواند هشدار به صاحبان فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی باشد و نیز در کاهش بار آلودگی به طبیعت نقش ارزنده‌ای داشته باشد.