بدشانسی توپولوف‌ها در ایران!

مهندس احمد مجيدي ـ معاون امور دولت و مديريت بحران وزارت راه و شهرسازي ـ در گفتوگوايسنا، دربارهي اينكه برخي اعلام ميكنند سوانح مربوط به توپولوفها در ايران به خطاي انساني برميگردد، اظهار كرد: توپولوفها و هواپيماهاي شرقي در كشور ما بدشانسي آوردند و بنا بر آمار، سوانح هواپيماهاي غربي بيشتر از هواپيماهاي شرقي بوده است.

وی با بیان این‌که مزیت توپولوف‌ها این بود که تحریم نبودند و هر قطعه یا موتور هواپیما که مشکل پیدا می‌کرد، قابل جایگزینی با قطعات نو بود، خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال موتور هواپیما با۵۰۰ هزار تومان قابل خریداری بود، اما درمورد هواپیما‌های غربی یا باید قطعات را تعمیر یا با واسطه‌ قطعه را خریداری می‌کردیم.

معاون امور دولت و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: در کشور ما در پروازها بیشترین مسوولیت بر دوش خلبانان و کرو پرواز است درحالیکه اکنون بسیاری از هواپیماهای پیشرفته در دنیا مهندس پرواز ندارند و علت بیشتر سوانح هوایی خطای انسانی بوده است.

چندی پیش بهاره بزرگ زادگان کمک خلبان ماهان درباره توپولوف‌ها گفت: درمورد توپولوف‌هایی که از رده خارج شدند بسیاری از استادانم که خلبان توپولوف بودند، گفتند هواپیماهای بسیار خوبی است و اگر هر توپولوفی در ایران سانحه داد به دلیل اشتباه خلبان بود نه به دلیل خود توپولوف.

وی تاکید کرد: این را استادان من می‌گفتند که معلم توپولوف بودند. توپولوف هواپیمای بسیار خوبی است و حتی از MDهای موجود بهتر است.

اين درحالي است كه چندي پيش ديميتري مدودف - رئيسجمهوري روسيه- نيز از کيفيت پايين هواپيماهاي ساخت اين کشور به شدت انتقاد کرده بود.