خورشید و عطارد در بعداز ظهر امروز به نزدیک‌ترین فاصله خود می‌رسند

در ساعت 13 و 30 دقیقه امروز شنبه ٢٨ بهمن ماه سیاره "تیر" (عطارد) به مقارنه بیرونی (‌Conjunction ‌Superior) می‌رسد.در این وضعیت سیاره "تیر" در سمت دیگر خورشید نسبت به زمین قرار می‌گیرد.

وضعیتی که در آن یک سیاره از دید ناظر زمینی درست در پشت خورشید قرار گیرد و خورشید در میانه قرار گیرد، مقارنه خارجی می‌گویند که برای همهسیارات بجز "ماه" مفروض است.دو سیاره درونی (عطارد یا زهره) وقتی مابین خورشید و زمین قرار گیرند در وضعیت مقارنه داخلی هستند.

سیاره عطارد (تیر) کوچکترین سیاره منظومه خورشیدی است که قمری ندارد. این سیاره به ازای هر دو باری که به دور خورشید می‌گردد، دقیقا سه بار به دور خود می‌چرخد. به این ترتیب اگر روی "تیر" زندگی کنیم، هر دو سال یک بار، یک شبانه‌روز را تجربه خواهیم کرد. با وجود اندازه کوچک، سیاره "تیر" از میدان مغناطیسی نیرومندی برخوردار است.

عطارد همچنین تندروترین سیاره منظومه خورشیدی به شمار می‌رود که با سرعتی حدود ۴۸ کیلومتر بر ثانیه، هر ۸۸ روز یک بار خورشید را دور می‌زند. از این رو سیاره‌ای گریزپاست که دیدنش آسان نیست و به همین دلیل است که شاید، ایرانیان باستان آن را "تیر" نامیده‌اند.