علائم هشداردهنده ابتلا به انواع سرطانها را نادیده نگیرید

به عقیده محققان ۱۰ علامت اصلی وجود دارد که پرچم قرمز ابتلا به سرطان است و در صورت ابتلا به آنها و تشخیص سرطان حتما باید با پزشک در تماس بود:

خشونت صدا: اکثر سرفه ها ناشی از ابتلا به سرطان نیستد اما قطعا یک سرفه مداوم نیاز به بررسی از نظر ابتلا به سرطان ریه دارد بخصوص اگر سرفه همراه با خون و ایجاد یک صدای خشن یا ناسازگار باشد. پزشک ممکن است رادیوگرافی قفسه سینه یا سی تی اسکن را برای رد سرطان به عنوان یک احتمال توصیه کند.

تغییر در زمان اجابت مزاج: وقتی عادات اجابت مزاج تا حدود زیادی تغییر کند، می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان روده بزرگ باشد. ابتلا به یبوست در طولانی مدت می تواند نشانه این باشد که یک توده مانع حرکات درست روده می وشد. انجام کولونوسکوپی برای رد احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در این شرایط ضروری است.

تغییر عادات دفع ادرار: مشاهده خون در ادرار می تواند حاکی از ابتلا به سرطان مثانه یا کلیه باشد اما در بسیاری از موارد نیز نشان دهنده ابتلا به عفونت ادراری است. مراجعه به پزشک برای چک کردن عفونت و سپس گزینه های درمانی دیگر را نباید نادیده گرفت.

درد مداوم: اکثر دردها نشانه سرطان نیستند اما در صورت تداوم نیاز به بررسی دارند. به عنوان مثال درد مداوم در قفسه سینه می تواند نشانه ای از سرطان ریه و درد مداوم شکم می تواند حاکی از ابتلا به سرطان تخمدان باشد.

لکه بینی در پوست: در حالی که همه خال ها نشان دهنده ابتلا به ملانوم نیستند، اما لکه بینی جدید روی پوست یا تغییر رنگ خال ها نیاز به بررسی توسط یک متخصص پوست دارد.

زخم های طولانی مدت: زخمی که بهبود نیابد (در طی سه ماه) خصوصا در نواحی در معرض نور آفتاب یا در محل عفونت های طولانی مدت یا در محل سوختگی قدیمی نیاز به بررسی جدی دارد.

خونریزی غیر منتظره: خونریزی واژینال خارج از روند چرخه قاعدگی می تواند نشانه اولیه ابتلا به سرطان گردن رحم باشد در حالی که خونریزی از رکتوم احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را مطرح می کند. خونریزی و ترشح غیر طبیعی از واژن در زنان به خصوص بعد از ۴۰ سالگی و بعد از یائسگی نیز نیاز به بررسی دارد.

توده غیر قابل توضیح: بسیاری از کیست ها توده های جدید خوش خیم هستند اما برخی از آنها بخصوص در ناحیه سینه، علامت شایع ابتلا به سرطان سینه است و نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

مشکل مداوم در بلع: این مشکل احتمال ابتلا به دو سرطان گردن و مری را مطرح می کند. اغلب افراد با مشاهده مشکل در بلع، شروع به تغییر در رژیم غذایی و خوردن غذاهای نرم می کنند در حالی که مساله می تواند خیلی جدی تر باشد.