خوردن این غذاها بیشتر گرسنه تان می کند

سو دکوتیز متخصص کاهش وزن می گوید: گرسنگی نتیجه ی بسیاری از فعل و انفعالات پیچیده است که در معده، روده، مغز، لوزالمعده و جریان خون رخ می دهد. مشکل اینجاست که این اتفاق چرخه ای است که به راحتی اتفاق می افتد. در این مقاله لیستی از غذاها را به شما معرفی می کنیم که با خوردن آنها احساس گرسنگی می کنید، حتی اگر معده تان پر باشد.

نان سفید

آردی که برای پخت نان سفید استفاده می شود از گندمی که پوست خارجی آن جدا شده است، به دست می آید. این پوسته دارای فیبر است و باعث کامل شدن دانه ی گندم می شود. خوردن نان سفید باعث بالا رفتن قند خون می شود. در یک تحقیق که توسط محققان اسپانیایی انجام گرفت، عادات غذایی و تاثیر آن بر وزن را روی 9000 نفر بررسی کردند و دریافتند کسانی که در طی یک دوره ی پنج ساله، روزانه دو وعده یا بیشتر نان سفید مصرف می کنند در مقایسه با دیگران 40% بیشتر مستعد به اضافه وزن و یا چاقی هستند.

آب میوه ها

آب میوه با اینکه سالم است اما شامل همه ی قندهای میوه ی مورد علاقه تان، بدون فیبر موجود در پوست و یا گوشت آن است. این یعنی یک لیوان آب میوه باعث بالا رفتن سریع قند خون می شود و سپس دوباره افت قند خون را خواهید داشت که باعث احساس گرسنگی مجدد می شود. میتزی دولان نویسنده ی کتاب “The Pinterest Diet” می گوید: اگر می خواهید آب میوه بنوشید از میوه های کامل استفاده کنید و یا در آن از پودرهای پروتئین یا کره ی بادام زمینی استفاده کنید تا تعادل قند خون حفظ شود.

میان وعده های نمکی

برای اینکه بعد از خوردن یک میان وعده نمکی مانند چیپس، دلتان یک چیز شیرین می خواهد دلیلی وجود دارد. چیپس، چوب شور و دیگر میان وعده های شبیه اینها حاوی کربوهیدرات های ساده هستند که به سرعت هضم می شوند و سطح انسولین را بالا می برند و پس از مدتی کوتاه دوباره سطح انسولین افت می کند. از آنجایی که قدرت چشایی، به سرعت با مغز ارتباط برقرار می کند،  بعد از خوردن میان وعده ای شور دلتان هوس غذایی شیرین می کند. همچنین به لطف یک پدیده ی شناخته شده با عنوان سیری خاص حسی، وقتی یک بسته ی کامل چیپس را خوردید تنها معده ی شورتان را پر کردید و هنوز معده ی شیرین شما خالی است. به همین دلیل است که باز هم می توانید غذا بخورید. پس اگر چنین عادتی دارید، خود را آماده کنید که باید دو معده را پر کنید!

فست فودها

تمام مواد به کار رفته در یک فست فود طوری طراحی شده که میزان کالری یک وعده را حسابی دچار نوسان کند و همچنین باعث بروز مشکلاتی برای فرد شود. برای مثال چربی ترانس باعث سوزش روده می شود که به طور بالقوه جلوی تولید دوپامین و سروتونین که انتقال دهنده های عصبی اشتها هستند را می گیرد. در همین حال دستگاه گوارش شربت ذرت با فروکتوز بالا را جذب می کند ( معمولا در نان، ادویه و فلفل و دسر یافت می شود ) که باعث بالا رفتن سریع انسولین و همچنین احساس گرسنگی بیشتر می شود. فست فود هایی هم که سرشار از نمک هستند باعث کم آب شدن بدن می شوند. با توجه به نشانه ها ممکن است احساس کمبود آب را با گرسنگی اشتباه بگیرید و به خوردن بیشتر ادامه دهید.

الکل

الکل نه تنها باعث می شود غذایی که می خورید ناسالم شود بلکه باعث احساس گرسنگی مجدد نیز می شود. با توجه به تحقیقاتی که در نشریه الکل و اعتیاد به الکل منتشر شد، تنها سه وعده استفاده از الکل می تواند سطح لپتین بدن را به شدت کاهش دهد— هورمونی برای جلوگیری از احساس گرسنگی و ایجاد احساس سیری – که این کاهش، حدود 30% است. همچنین الکل ذخایر کربوهیدرات بدن را خالی می کند ( به نام گلیکوژن ) که باعث می شود برای پر کردن این ذخایر کربوهیدرات استفاده کنید. اگر در این شرایط به دنبال میان وعده های شور بروید، علاوه بر از دست دادن آب بدن الکترولیت نیز از دست می دهید.

ماکارونی بدون سبوس

این نوع ماکارونی دقیقا همان مشکلاتی را که برنج سفید ایجاد می کند، دارد. ماکارونی غذایی است که می توان به سادگی مقدار زیادی از آن را خورد. یک وعده ی استاندارد ماکارونی نصف فنجان ماکارونی پخته است، اما این مقدار در رستوران ها در یک وعده 4 فنجان است. وقتی بدن خود را پر از کربوهیدرات های ساده می کنید، لوزالمعده باعث بالا رفتن شدید انسولین می شود. بدن خیلی زود هورمون های کنترل قند تولید می کند تا سطح قند خون پایین بیاید، به همین دلیل مدتی بعد دوباره احساس گرسنگی به سراغتان می آید. توجه داشته باشید چه چیزی روی ماکارونی خود می ریزید. اگر سسی است که از بیرون خریدید، دارای قند های پنهان است که به بازگشت حس گرسنگی کمک می کند.

شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی، چه در نوشابه و چه در قهوه (آسپارتام، سوکرالوز، ساخارین، و غیره… )باعث می شوند سلول های مغز به اشتباه منتظر انرژی حاصل از شیرینی باشند. نتیجه این می شود که در طول روز، دائم هوس خوردن غذایی شیرین می کنید تا این احساس بد را از بین ببرید. در طول مدت این پروسه، می تواند روی مرکز کنترل اشتهای مغز نیز تاثیر بگذارد. حاصل این تاثیر این است که مغز، قند مصنوعی را مانند قند عادی فرض می کند و با خوردن آن انسولین بالا می رود.

غلات کودکان

آرد سفید همراه با مقدار قابل توجهی قند، یعنی شروع صبح با قند و انسولین بالا. خوردن غذایی سرشار از کربوهیدرات در هنگام صبح، یعنی زمانی که سطح کورتیزول در بالاترین حد خود است، باعث حمله ای دو جانبه به متابولیزم بدنتان می شود. بدن در طول شب و هنگام صبح،  مقدار زیادی کورتیزول پمپاژ می کند که متخصصان معتقد هستند بخشی طبیعی از کارهای بدن است.

کورتیزول بالا به معنای کاهش توانایی سیستم متابولیزم برای مصرف قندها است. بنابراین قند خون بالا است اما بافتی که این قند مورد نیازش باشد، در دسترس نیست. این اتفاق باعث خستگی و گرسنگی در فرد می شود. خوردن غلات برای صبحانه، انتخاب خوبی است به شرط اینکه غلاتی که استفاده می کنید از نوع کامل باشند و حداقل 5 گرم فیبر داشته باشد.

پیتزا

پیتزا هر چقدر هم که بزرگ باشد می دانید که به یک قطعه راضی نمی شوید. دلیلش این است که پیتزای مورد علاقه تان حاوی آرد سفید، روغن های هیدروژنه، پنیر فرآوری شده و مواد نگه دارنده است که می تواند سطح قند خون را بالا ببرد ، تولید هورمون های سیری و تنظیم سیستم کنترل گرسنگی مغز را مختل کند. بهترین کار این است که پیتزای خانگی درست کنید، نان پیتزا را از نوعی انتخاب کنید که با آرد کامل درست شده است، روی پیتزا از گوشت و مقدار زیادی سبزیجات استفاده کنید و همچنین سعی کنید مقدار کمی پنیر اضافه کنید. با این کار وعده ای سرشار از پروتئین و فیبر میل می کنید و دوباره خیلی سریع احساس گرسنگی نخواهید کرد.