روش های اخذ ویزای کانادا

ویزای کانادا تنها راه پیش رو برای آن دسته از افرادی است که قصد سفر به کشور کانادا را دارند. برای اخذ ویزای کانادا به دو صورت آنلاین و کتبی می‌توانید اقدام کنید. در مورد آنلاین، شما مدارک خود را کاملاً به‌صورت آنلاین برای سفارت ارسال می‌کنید و سپس در تاریخ تعیین شده برای انگشت نگاری به سفارت کانادا بیایید. در حالت دوم، شما مدارک خود را همان موقع که انگشت نگاری می‌شوید، باید به سفارت تقدیم کنید.

نکته‌ای که باید بدان توجه شود این است که چون سفارت کانادا در ایران فعلاً دایر نیست، باید به یکی از سفارت‌های کانادا در یکی از کشورهای همسایه رجوع کنید. معمولا ایرانیان، کشور ترکیه را برای این مهم برمی‌گزینند که علت آن سفر آسان به این کشور و پایین بودن هزینه‌های سفر است.

انواع ویزای کانادا

الف) ویزای سینگل: ویزای سینگل یا ویزای یکبار ورود به فرد متقاضی تنها اجازه وارد شدن به خاک کانادا تنها یک مرتبه می‌دهد. این بدان معناست که برای وارد شدن به خاک کانادا برای دفعه دوم، شما باید دوباره برای ویزای کانادا اقدام کنید.

ب) ویزای مولتیپل کانادا: ویزای مولتی کانادا این اجازه را به دارندگان خود می‌دهد که چندین بار به خاک کانادا وارد شوید، بدون آنکه هر بار نیازی به اخذ ویزای کانادا از سوی سفارت شوید. معمولاً ویزای اعطا شده از جانب سفارت کانادا به متقاضیان خود، 10 ساله است، اما به ایرانیان تنها ویزای 5 ساله کانادا اعطا می‌شود زیرا که اعتبار پاسپورت ایرانیان تنها 5 ساله است. به عبارت دیگر، مدت اعتبار ویزای کانادا اهدا شده از سوی سفارت به متقاضیان ویزای کانادا، مطابق با اعتبار پاسپورت شما، عطا می‌شود. به عنوان مثال اگر اعتبار پاسپورت شما 4 سال باشد، مدت اعتبار ویزای اهدا شده توسط سفارت نیز 4 سال خواهد بود.

شرایط و مدارک لازم برای ویزای کانادا

  1. اصل پاسپورت جدید و قدیم متقاضی و تمامی همراهان وی.
  2. ترجمه از کلیه صفحات شناسنامه فرد متقاضی و همراهان وی.
  3. دو قطعه عکس 5/3  در 5/4، 70 درصد چهره و سرشانه به بالا.
  4. پرینت گردش حساب 3 ماه آخر با مانده حساب بالا.
  5. تمکن مالی از بانک خود به زبان انگلیسی.
  6. ترجمه سند ازدواج  (در صورتی که فرد متقاضی متاهل باشد).
  7. عدم سوءپیشینه.
  8. نداشتن سوءپیشینه تروریستی و عدم همکاری با گروهک‌های تروریستی.
  9. لیست بیمه‌ (ارائه لیست بیمه‌ای که برای کارکنان شرکت رد می‌شود، الزامی است ).
  10.  آخرین برگه پرداخت مالیات
  11.  پزشکان موظف به ارائه کارت نظام پزشکی، پروانه مطب، لیست بیمه کارمندان و پرسنل مطب، آخرین مالیت پرداختی و فیش حقوقی کارمندان الزامی است.
  12.  مهندسان موظف به ارائه کارت نظام مهندسی، پروانه اشتغال خود به سفارت می‌باشند.
  13.  بازنشستگان باید حکم بازنشستگی، فیش حقوقی 3 ماه اخیر و کارت بازنشستگی به سفارت تقدیم نمایند.
  14.  روزنامه رسمی شرکت، آخرین تغییرات، قراردادهای کاری، گواهی اشتغال به کار و نامه مرخصی (در صورتی که کارمند شرکت باشید)، الزامی است.
  15.  پرونده شما باید به گونه‌ای وارد سفارت شود که نشان دهد وابستگی‌های مالی و عاطفی قوی به کشور محل زندگی خود دارید و به یک وجه خیال مهاجرت به کانادا را در سر نمی‌پرورانید.
  16.  پر کردن دقیق فرم اپلیکیشن ویزای کانادا بسیار اهمیت دارد. کوچک‌ترین خطایی در پر کردن آن، به راحتی می‌تواند منجر به رد درخواست ویزای کانادای شما شود.

به یاد داشته باشید که ترجمه‌های همگی باید با مهر دادگستری و وزارت  امورخارجه همراه باشد.

هزینه ویزای کانادا:

به یاد داشته باشید تا هزینه‌ای که در سفارت کانادا بابت پروسه ویزا پرداخت می‌کنید، تحت هیچ عنوان عودت داده نمی‌شود. برای بزرگسالان، کودکان بالای 14 سال و سال‌خوردگان زیر 80 سال این هزینه 185 دلار کاناداست و هزینه‌های ویزای کانادا مربوط کودکان زیر 14 سال، 110 دلار کاناداست.

منبع: آژانس پرواز آرام آبی