دكتر اصغر محمدي فاضل روز چهارشنبه در گفتوگو باايسنا، افزود: ماموران يگان حفاظت محيط زيست خراسان جنوبي در پس از يك سلسله عمليات شناسايي با كمك ماموران امنيتي و انتظامي موفق شدند ۴۱ قطعه هوبره را در عملياتي ضربتي از قاچاقچيان پرندگان كشف و ضبط كنند.

وی با اشاره به این که این محموله یکی از بزرگترین محموله‌های قاچاق این پرنده در کشور بوده است افزود: پرندگان ضبط شده به سایت ویژه هوبره در شهرستان قائن منتقل و پس از معاینات دامپزشکی و پلاک‌گذاری به طبیعیت رهاسازی می‌شوند.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی:

تلاش برای دستگیری سردسته باند بین‌المللی قاچاق «هوبره» ادامه دارد

ضعف قانونی مهمترین مشکل در خصوص برخورد با قاچاقچیان حیوانات با ارزش است

مهندس حمید صالحی، مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی نیز در این خصوص با اشاره به این که پرونده این باند قاچاق از حدود ۲ ماه قبل در دستورکار اداره کل محیط زیست استان قرار گرفته بود به ایسنا گفت: بر این اساس تمام مناطقی که باند مذکور در آنها فعالیت می‌کرد با کمک نیروهای امنیتی و اطلاعاتی استان شناسایی شد.

وی افزود: باند یاد شده در منطقه زیر کوه قائنات فعالیت داشت و با تله‌گذاری در مناطق مختلف از جمله دشت پترگان که زیستگاه هوبره است نسبت به زنده‌گیری این پرنده باارزش اقدام می‌کرد.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به این که تلاش شد تا پس از تجمع محموله نسبت به دستگیری کل این باند بین‌المللی اقدام شود تصریح کرد: شامگاه روز دوشنبه ۵ دی ماه در عملیاتی هماهنگ از سوی ماموران یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی و ماموران انتظامی، تعقیب و گریز برای دستگیری قاچاقچیان آغاز شد و نهایتا در شهرستان «سرایان» یکی از خودروهای قاچاقچیان متوقف و یکی دیگر از خودروها که فرار کرده بود توسط نیروی انتظامی متوقف شد.

وی با اشاره به اینکه در این پرونده دو نفر تحویل مراجع قضایی شدند گفت: در عین حال یک نفر دیگر از قاچاقچیان نیز شناسایی و حکم جلب آن صادر شده است و سردسته این باند نیز شناسایی شده و تلاش ماموران اطلاعاتی و امنیتی برای دستگیری آن ادامه دارد به ایسنا گفت: معمولا این باندها حیوانات قاچاق را به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس قاچاق می‌کنند.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه «هوبره» به لحاظ زیست محیطی بسیار ارزشمند بوده و در حفاظت از جنگل‌های کویری نقش بسیار موثری دارد گفت: خسارت ضرر و زیان این حیوان بر اساس قانون ۸۰۰ هزار تومان است که متاسفانه به دلیل نقص قانون در این خصوص اگر گونه‌های باارزش به صورت زنده از قاچاقچیان گرفته شود خسارت ضرر و زیان مشمول آن نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه طی دو هفته گذشته نیز در عملیاتی دیگر ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان سه گروه قاچاقچی غیرمجاز هوبره را دستگیر کردند گفت: از این افراد دوازده قطعه هوبره کشف و ضبط شد.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی در پایان از تمامی شهروندان محلی خواست به هیچ عنوان گول باندهای قاچاق حیوانات را نخورند چرا که بیش از همگان خودشان در این زمینه متضرر می‌شوند.

به گزارش ايسنا، هوبره يکي پرندگان نادر و ارزشمند حيات وحش کشورمان است که به عنوان گونهاي حمايت شده مورد حفاظت قرار مي گيرد و در مقياس جهاني به عنوان گونهاي آسيبپذير در فهرست قرمز IUCN به ثبت رسيده است، متاسفانه علاقه شيوخ عرب به شکار هوبره سبب شده است هر ساله در فصل پاييز و همچنين فصل بهار كه فصل تخمگذاري و جوجهآوري هوبره است، تعدادي از افراد سودجو و فرصتطلب که در قالب باندهاي حرفهاي از سوي عربها تطميع مي شوند، عمدتاً از استانهاي جنوبي به زيستگاههاي هوبره در نقاط مختلف کشور گسيل شوند و اقدام به زنده گيري و صيد هوبره كنند.