آینه جانبی

آینه‌های جانبی از این نظر که می‌توانند وضعیت و موقعیت خودرو را نسبت به سایر خودرو ها نمایش دهند، جزء ابزارهای ایمنی رانندگی به شمار می‌رود.

انواع آینه‌های جانبی :

  1. مکانیکی
  2. الکتریکی

آینه جانبی مکانیکی:

آینه‌های جانبی مکانیکی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1.  در نوع اول آن شیشه ی آینه نسبت به قاب آن ثابت است و به عبارت دیگر این قاب آینه است که نسبت به بدنه‌ی خودرو متحرک است.
  2. در نوع دوم آینه‌ جانبی ، در حقیقت شیشه‌ی آینه نسبت به قاب آن متحرک است و آینه توسط یک اهرم که در داخل اتاق قرار دارد قابل تنظیم است. در حقیقت، اهرم تنظیم آینه به صفحه‌ای متصل است که توسط کابل‌های فلزی به صفحه ی دیگری پشت شیشه آینه وصل شده است.

آینه جانبی الکتریکی:

مکانیزم تنظیم آینه‌ها در بسیاری از خودرو های جدید بصورت الکتریکی است بدین معنا که راننده‌ی خودرو با استفاده از سوئیچی که بر روی رودری نصب شده به راحتی می تواند آینه‌ جانبی را به نحو مطلوب مورد نظر خود  تنظیم کند. بطور معمول محل نصب آینه های جانبی در گوشه ی قاب شیشه‌ا­ی جلو خودرو است. 

مشخصات و ویژگی‌های آینه‌ جانبی مدرن:

امروزه در طراحی آینه‌ جانبی برای خودروهای مدرن از تکنولوژی‌های پیشرفته و سنسور‌های مختلفی استفاده می‌شود که در زیر به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • تاشو برقیبرای خم شدن به سمت درب خودرو از یک موتور استفاده می‌کند. 
  • کنترل برقی:  زاویه دید آینه بصورت برقی تنظیم می‌شود.
  • گرم‌کن سبب می شود در هوای بارانی و برفی آینه دچار یخ زدگی و یا خیس شدن نشود.
  • دماسنج:  این آپشن بوسیله سنسوری که داخل آینه جانبی نصب شده می‌تواند دمای بیرونی خودرو را نشان دهد.
  • سنسور هشدار:  می تواند در صورت نزدیک شدن اجسام به اطراف خودرو راننده را مطلع ساخته و به او هشدار دهد.
  • راهنمادار:  نصب چراغ در پشت آینه بغل و یا زیر آینه
  • حافظه داخلی تنظیمات مطلوب شما را در حافظه داخلی ذخیره کرده و برای استفاده مجدد آن، دیگر نیازی به تنظیم مجدد وجود ندارد.

ساختمان آینه‌ جانبی

به طور کل آینه‌های جانبی شامل اجزای زیر است:

  1. قاب آینه

بطور معمول جنس قاب آینه جانبی خودروها از کائوچو و یا پلاستیک فشرده است که در رنگ‌های متنوعی، متناسب با رنگ بدنه‌ی خودرو، طراحی و تولید شده است.

شکل ظاهری قاب آینه‌ها نیز بر اساس طراحی متفاوت کارخانه‌های سازنده با هم متفاوت است. معمولا قاب بیرونی آینه جانبی به دو صورت طراحی و تولید شده است. در یک نمونه آن قاب آینه نسبت به بدنه‌ی خودرو ثابت و در نمونه‌های دیگر قاب نسبت به محور دارای حرکت و چرخش است.

بسته به نوع طراحی خودرو، قاب آینه می‌تواند ساده، راهنما دار و یا با پوشش کروم باشد که در هنگام خرید باید به آن توجه شود

  1. آینه:

وظیفه آینه انعکاس فضای بغل و عقب خودرو به راننده است. بطور معمول شیشه‌ی آینه بر روی صفحه‌ی کائوچویی یا پلاستیکی ثابت می‌شود و توسط یک خار یا میله فنری به صفحه‌ی متحرک داخل قاب وصل می‌شود.

  1. موتور الکتریکی:

معمولا در آینه‌های جانبی دو عدد الکتروموتور کوچک دی سی (DC) وجود دارد که دوران محور هر کدام از آنها توسط چرخ دنده‌ها امکان پذیر است. در حقیقت یکی از الکتروموتور ها سبب می‌شود که آینه در امتداد محور افق به سمت راست یا چپ حرکت کند و الکتروموتور دیگر باعث می‌شود که آینه در امتداد محور عمود به سمت بالا یا پایین بچرخد.

انتخاب و خرید بهترین آینه جانبی:

قبل از انتخاب و خرید آینه جانبی به فاکتور‌های زیر دقت کنید:

  1. قبل از خرید آینه جانبی از نوع مدل خودرو خود مطمئن شوید. ممکن است در سال‌های مختلف نوع و طرح آینه جانبی مربوط به یک خودرو تغییر کرده باشد. 
  2. از نحوه تنظیم آینه جانبی مطمئن باشید. همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم تنظیم آینه‌ جانبی می‌تواند به صورت مکانیکی و یا برقی باشد.
  3. درهنگام خرید به نوع جنس قاب آینه و بودن و یا نبودن راهنما بر روی آن توجه کنید. 
  4. نکته دیگری که در انتخاب و خرید آینه جانبی حائز اهمیت است سنسور‌های بکار رفته در آن است. بنابراین بهتر است برای خرید آینه جانبی خودرو‌های مدرن (تویوتا، هیوندای، کیا و …) به کد فنی آن توجه شود.