هشدار؛ مراقب مواد شوینده باشید

یک متخصص پوست و مو با اشاره به مضرات استفاده زیاد و طولانی مدت از مواد شوینده توصیه کرد: افراد در روزهای خانه تکانی استفاده از این مواد را به حداقل برسانند.

دکتر مهرداد ملک با اشاره به استفاده بسیار از مواد شوینده در روزهای خانه‌تکانی، گفت: متاسفانه این تفکر وجود دارد که هرچه از این مواد بیشتر استفاده شود، نشانه پاکیزگی بیشتر است، بنابراین در روزهای خانه تکانی شاهد استفاده بسیار از مواد شوینده بویژه سفید کننده‌ها و انواع جرم گیرهستیم.

وی افزود: این مواد شیمیایی بوده و استفاده از آنها مضراتی به همراه دارد، بنابراین باید به میزان حداقلی و در صورت لزوم از آنها استفاده شود.

ملک تصریح کرد: اولین تاثیر این مواد بر غشای مخاطی و مخاط تنفسی و دستگاه تنفسی است و افراد حتما باید به هنگام استفاده از این مواد از ماسک استفاده کنند.

وی افزود: این مواد همچنین تاثیر سویی بر پوست دست دارند و توصیه می‌شود حتما هنگام استفاده از این مواد از دستکش استفاده شود.

ملک خاطرنشان کرد: تماس طولانی مدت این مواد با پوست دست، چربی پوست را حل کرده و پوست را حساس و تحریک پذیر می‌کند و خشکی پوست را نیز به دنبال دارد.

وی افزود: حتی بعضا در مواردی بر اثر شست و شوی بسیار، پوست‌های حساس دچار اگزمای پوستی می‌شوند و در صورت شست و شوی بسیار و طولانی مدت به مرور خطوط سرانگشتان نیز از بین می‌روند.

ملک با تاکید بر پوشیدن دستکش هنگام استفاده از این مواد خاطرنشان کرد: استفاده طولانی مدت از دستکش‌های پلاستیکی هم موجب افزایش تعریق پوست دست، حساس شدن و آسیب پذیر شدن آن می‌شود.

وی افزود: توصیه می‌شود بیش از 20 دقیقه تا نیم ساعت از این دستکش‌ها استفاده نشود و حتما قبل از پوشیدن دستکش پلاستیکی یک دستکش نخی زیر پوشیده شود.

وی در خصوص ترکیب مواد شوینده با یکدیگر از جمله ترکیب سفید کننده و جرم گیر هشدار داد و افزود: این مواد به هیچ عنوان نباید در فضای بسته استفاده شوند و افراد به هنگام استفاده از این مواد برای پیشگیری از رسیدن بخارات آن به چشم باید از عینک استفاده کنند.

ملک در پایان با بیان اینکه خانه تکانی یک نظافت کلی تر منزل و محیط زندگی است، از زنان خانه دار و افرادی که در امر خانه تکانی مشارکت دارند خواست تا در این زمینه وسواس زیاد به خرج ندهند و امر خانه‌تکانی را آسان بگیرند.